کاخ گلستان

جامع ترین راهنمای بازدید کاخ گلستان

یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی مرکز تهران کاخ گلستان است. کاخ گلستان با قدمتی بالغ‌بر ۴۴۰ سال یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در ساخت تالاری بنام «گلستان» دارد که از بناهای عهد آقا محمدخان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه‍. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان رسید. ادامه مطلب

شهر تهران در زمان‌های مختلف تاریخ، جزو شهرهای مهم ایران زمین بوده و در بسیاری از اعصار نیز پایتخت کشور ایران بوده است. به همین دلیل اماکن و آثار باستانی و تاریخی بسیار زیادی در این شهر وجود دارد. کاخ گلستان از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین آثار تاریخی و گردشگری شهر تهران است.

هر ساله مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این بنای تاریخی اعجاب‌انگیز به شهر تهران سفر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این کاخ و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بخش‌های مختلف کاخ زیبای گلستان در این مقاله با ما همراه باشید.

کاخ گلستان

تاریخچه کاخ گلستان

کاخ گلستان در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ شمسی نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این کاخ زیبا در مرکز شهر تهران قرار دارد و از زمان حکومت زندیه و قاجاریه تا پهلوی شاهد رخدادهای تاریخی بسیار زیادی بوده است.

بر اساس اسناد و مدارکی که درباره کاخ گلستان وجود دارد و همچنین بر اساس سفرنامه پیترو دلاواله، قدمت کاخ زیبای گلستان به زمان حکومت شاه عباس صفوی باز می‌گردد.

البته مهم‌ترین دوران تاریخی این کاخ مربوط به دوران قاجاریه و زمان حکومت آقا محمد خان قاجار مربوط است. می‌توان گفت بسیاری از عمارت‌ها و محوطه‌های کنونی کاخ زیبای گلستان در زمان حکومت قاجار ساخته شده اند.

نمایی از کاخ گلستان

 آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۱۰ هجری قمری با غلبه بر لطفعلی خان زند، حکومت کشور را در دست گرفت. آقا محمد خان در همان سال یعنی سال ۱۲۱۰ هجری قمری پس از به دست گرفتن حکومت ایران، تهران را پایتخت کشور ایران معرفی کرد و مراسم تاج گذاری خود را نیز در کاخ گلستان انجام داد.

همین اتفاق سبب شد تا کاخ زیبای گلستان اهمیت فراوانی داشته باشد. روز به روز تعداد ساختمان‌های موجود در مجموعه کاخ گلستان نیز افزایش یافت.

ناصرالدین‌شاه قاجار که از دیگر پادشاهان قاجاری ایران بود نیز در همین کاخ تاج گذاری کرد و بر تخت پادشاهی نشست.

جالب است بدانید ناصرالدین‌شاه قاجار اولین پادشاه ایرانی بود که به خارج از ایران و به کشورهای اروپایی سفر کرد.

همین سفرهای اروپایی شاه باعث شد تا معماری اروپایی در زمان قاجاریه به ایران وارد شود. بسیاری از تغییراتی که در این زمان در کاخ گلستان اتفاق افتاد، تحت‌تأثیر سفرهای اروپایی شاه بود. همین امر سبب شد معماری اروپایی با معماری اصیل ایرانی تلفیق شود.

کاخ گلستان در زمان حکومت سایر پادشاهان قاجاری مانند مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه قاجار تغییرات چندانی نداشت.

عمده تغییرات ایجاد شده در کاخ جذاب گلستان مربوط به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود. البته لازم به ذکر است که پس از به روی کار آمدن حکومت پهلوی، تغییراتی روی کاخ جذاب گلستان اعمال شد که امروزه قابل مشاهده است.

با توجه به تمام تفاسیر گفته شده، قدمت کاخ گلستان به بیش از چهار قرن می‌رسد و سندی زنده برای مشاهده تاریخ سرزمین ایران است. مجموعه کاخ جذاب گلستان بناهای متعددی را شامل می‌شود که هر یک از آنها ارزش دیدن دارند.

معرفی کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناها و امکان تاریخی و گردشگری است که هر یک از این بناها در زمان‌های مختلف تاریخی ساخته شده‌اند.

به همین دلیل نیز کاخ جذاب گلستان را با نام مجموعه کاخ گلستان می‌شناسند. هر یک از بناهای تاریخی ساخته شده در داخل مجموعه زیبای کاخ گلستان اختصاص به یک زمان خاص دارند و هر یک از آنها برای هدف مشخصی بنا شده‌اند.

با توجه به اینکه این کاخ در دوران حکومت‌های مختلفی وجود داشته است و شاهد اتفاقات و رخدادهای تاریخی بوده است، بسیار باارزش و مهم است.

 ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریم‌خانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس‌العماره، تالار الماس و کاخ ابیض از جمله مهم‌ترین و باارزش‌ترین بخش‌های مجموعه کاخ جذاب گلستان هستند.

در ادامه به تعریف و معرفی هر یک از بخش‌های ذکر شده خواهیم پرداخت. بسیاری از بخش‌های گفته شده در دوران قاجاریه ساخته و بنا شده‌اند.

اما برخی از این بخش‌ها نیز مربوط به دوران زندیه هستند. ایوان تخت مرمر و خلوت کریم‌خانی قدیمی‌ترین بخش‌های مجموعه کاخ جذاب گلستان هستند که مربوط به دوران حکومت کریم‌خان زند هستند.

علاوه بر بخش‌های مختلف ذکر شده، ساختمان‌های فرهنگی و تاریخی دیگری نیز در مجموعه کاخ گلستان وجود دارند.

ساختمان‌های نگهداری کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، امور معرفی، واحد کودک و نوجوان، واحد دفتر حقوقی، از دیگر ساختمان‌های مجموعه کاخ جذاب گلستان هستند.

هر یک از ساختمان‌های ذکر شده معماری خاص خود را دارند. همین امر نیز سبب می‌شود تا بازدید از کاخ گلستان زمان بر و بسیار لذت‌بخش باشد.

معماری کاخ گلستان

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر شد، کاخ گلستان مجموعه‌ای تاریخی است که قدمت آن به چهار قرن می‌رسد. این مجموعه شامل چندین تالار و عمارت و محوطه است.

اساس و پایه معماری این بنا، معماری ایرانی است. بعدها با توجه به افزایش مراودات و سفرهای سیاسی اقتصادی پادشاهان به دیگر کشورها علی‌الخصوص کشورهای اروپایی، معماری اروپایی با معماری ایرانی تلفیق شد.

تلفیق معماری اروپایی و سبک نئوکلاسیک اروپایی با معماری ایرانی باعث شد تا معماری کاخ جذاب گلستان یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین معماری‌ها در ایران باشد.

همین تلفیق معماری ایرانی و اروپایی با یکدیگر سبب شده تا بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان از کاخ گلستان، مجذوب این همه زیبایی شوند.

کاشی‌کاری‌های انجام شده در محیط‌های اندرونی و بیرونی کاخ گلستان یکی از زیباترین بخش‌های این کاخ هستند. این کاشی کاری‌ها نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کاشی‌های استفاده شده در این کاخ مضامین مختلفی دارند.

در واقع، هر یک از این کاشی‌ها، نشان‌دهنده واقعه و اتفاقی هستند که در آن زمان بسیار رایج بوده است. کاشی‌هایی با مضمون اساطیری، شکار و شکارگاه، بزم، عاشقانه، رزم و نبرد، منظره، بناهای تاریخی، پادشاهان، درباریان و کارگزاران حکومتی، مذهبی از جمله کاشی‌های به کار گرفته شده در کاخ جذاب گلستان هستند.

علاوه بر کاشی‌کاری‌های انجام شده در مجموعه کاخ گلستان، آینه‌کاری‌های زیبایی نیز در اکثر تالارهای داخلی این کاخ به کار رفته است.

آینه‌کاری‌های انجام شده در تالارها باعث شده تا زیبایی و جذابیت آنها دوچندان شود و چشم هر بیننده‌ای را نوازش دهد.

تالار آینه یکی از مهم‌ترین تالارهایی است که آینه‌کاری‌های آن زبانزد عام و خاص است. آینه‌کاری‌های انجام شده در این تالار بیش از هفت سال طول کشید.

یکی دیگر از مهم‌ترین تزیینات به کار رفته در کاخ گلستان، تزیینات طلاکاری روی سنگ است. طلاکاری روی سنگ در دوران قاجاریه رواج زیادی داشته است.

شمس‌العماره و تخت مرمر از جمله بخش‌هایی هستند که در آنها از تزیینات طلاکاری استفاده شده است. برای انجام طلاکاری، هنرمندان طلاکوب، ورقه‌های نازک فلزی را بر روی سنگ‌های ارزشمند می‌کوبیدند و هنر خود را در این حوزه نشان می‌دادند.

مساحت و موقعیت کاخ گلستان

همان‌طور که گفته شد، کاخ گلستان در بخش مرکزی شهر تهران قرار دارد. بنای اصلی این کاخ در دوران صفوی بنا نهاده شد اما مهم‌ترین تغییراتی که در آن اتفاق افتاد، مربوط به دوران حکومت قاجار است.

این کاخ بیش از ۴۴۰ سال در تاریخ نقش داشته و شاهد بسیاری از رخدادهای سیاسی و حکومتی کشور ایران بوده است.

مساحت مجموعه کاخ جذاب گلستان نزدیک به ۵/۴ هکتار است. البته مساحت اولیه این کاخ بسیار کمتر بوده و می‌توان گفت مساحت اولیه آن تقریباً یک دهم مساحت کنونی بوده است.

اما با گذشت زمان و سکونت پادشاهان متعدد قاجاری و پهلوی در این کاخ، تعداد بناهای آن نیز افزایش یافته و به‌تبع آن مساحت آن نیز افزایش داشته است.

آدرس کاخ گلستان، خیابان پانزده خرداد تهران و میدان ارگ تهران است. بازدیدکنندگان برای دسترسی به این کاخ می‌توانند از متروی تهران استفاده کنند و در ایستگاه پانزده خرداد مترو تهران پیاده شوند. پس از پیاده‌روی یک مسیر کوتاه به ورودی کاخ گلستان برسند.

بخش‌های مختلف مجموعه کاخ گلستان

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، کاخ گلستان بخش‌های مختلف زیادی دارد. بناها و تالارهای متعددی در داخل مجموعه کاخ جذاب گلستان بنا شده است.

هر یک از بناها برای اهدافی مشخص و در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌اند. در ادامه مطلب به معرفی هر یک از این بخش‌ها پرداخته و ویژگی‌های مهم هریک از آنها را بیان می‌کنیم.

شمس‌العماره

شمس‌العماره یکی از مهم‌ترین و البته زیباترین بخش‌های مجموعه کاخ گلستان است. در واقع، می‌توان گفت زیباترین و جذاب‌ترین بخش کاخ زیبای گلستان عمارت شمس‌العماره است.

این عمارت در زمان خود؛ نمادی از شهر تهران بود و به عبارتی شهر تهران را با این عمارت شناسایی می‌کردند. شمس‌العماره در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

ناصرالدین شاه پس از سفرهای خود که به اروپا داشت، عاشق بناهای مرتفع اروپا شد و دستور داد عمارتی مرتفع در مجموعه کاخ گلستان نیز ساخته شود. پس از ساخت شمس‌العماره، ناصرالدین‌شاه همراه با زنانش به بالای این عمارت رفته و کل شهر تهران را تماشا می‌کردند.

شمس‌العماره در سال ۱۲۸۴ با ارتفاع ۳۵ متری ساخته شد. این عمارت در زمان خود، بلندترین و مرتفع‌ترین عمارت حاضر در شهر تهران بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این عمارت، استفاده از فلز در ساخت آن بود. تا آن زمان هیچ نوع فلزی برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار نمی گرفت.

شمس‌العماره اولین بنایی بود که در ساخت آن از فلز استفاده شده بود. انواع کاشی‌کاری‌ها، آیینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌ها در عمارت شمس‌العماره به چشم می‌خورد.

گفتنی است که برای بازدید از این عمارت تاریخی زیبا، مبلغ ورودی جداگانه‌ای باید پرداخت کرد. مبلغ ورودی شمس‌العماره برای هر فرد ۴۰۰۰ تومان است.

ایوان تخت مرمر

ایوان تخت مرمر از قدیمی‌ترین بخش‌های مجموعه کاخ گلستان است. بنای این قسمت از کاخ جذاب گلستان مربوط به دوران کریم‌خان زند است.

ایوان تخت مرمر نام‌های دیگری همچون ایوان دارالاماره یا دیوان‌خانه نیز دارد. گچ‌بری، خاتم‌کاری، سنگ‌تراشی، منبت‌کاری، مشبک‌کاری و آیینه‌کاری از جمله تزیینات زیبای این ایوان است.

تزیینات به کار رفته در این ایوان باعث شده این ایوان میان سایر بخش‌های کاخ گلستان، زیبایی و جذابیت خاصی داشته باشد.

تخت مرمری که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۱ هجری قمری ساخته شد، زیباترین و جذاب‌ترین بخش ایوان تخت مرمر است.

این تخت توسط سنگ‌تراشان ماهر اصفهانی و از سنگ مرمر زرد یزد ساخته شده است. طراحی زیبای این تخت مرمر نیز خاص و زبانزد است.

طراحی این تخت به‌گونه‌ای است که تخت حضرت سلیمان را در ذهن انسان تداعی می‌کند. تخت سلیمانی که بر روی دوش سه دیو و شش فرشته و یا انسان قرار دارد. علاوه بر آن یک اژدها و دو شیر نیز در طراحی این تخت به کار رفته است.

در قسمت‌هایی از این تخت نیز اشعاری از ملک‌الشعراء در توصیف فتحعلی خان قاجار نوشته و حک شده است. در حالت کلی برای ساخت این تخت مرمر از ۶۵ قطعه سنگ مرمر بزرگ و کوچک استفاده شده است.

بازدیدکنندگان از این قسمت کاخ جذاب گلستان نیز علاوه بر ورودی اصلی کاخ گلستان باید ورودی جداگانه‌ای برای ایوان تخت مرمر پرداخت کنند. ورودی ایوان مرمر برای بازدیدکنندگان ایرانی ۴۰۰۰ تومان است.

کاخ اختصاصی

به مجموعه‌ای از تالارهای سلام، تالار عاج، تالار آیینه، تالار ظروف و تالار برلیان کاخ اختصاصی گفته می‌شود. هر یک از تالارهای نام‌برده‌شده در زمان‌های مختلف و برای اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند. در ادامه به معرفی هر یک از قسمت‌های مختلف این کاخ می‌پردازیم.

این قسمت از کاخ گلستان نیز ورودی جداگانه‌ای برای بازدیدکنندگان دارد. قیمت ورودی کاخ اختصاصی برای هر فرد بازدیدکننده ایرانی، ۵۰۰۰ تومان است.

تالار سلام کاخ اختصاصی

تالار سلام در قسمت شمال غربی کاخ گلستان قرار دارد. این تالار با نام‌های تالار سلام، تالار تاج گذاری و یا موزه نیز شناخته می‌شود.

این قسمت از کاخ جذاب گلستان با تخریب ساختمان‌های قدیمی کاخ گلستان بنا گردید. ناصرالدین شاه با سفر به کشورهای اروپایی و مشاهده موزه‌های آنها، تصمیم به ساخت موزه گرفت و در نهایت با تأسیس موزه و تالار سلام اولین موزه ایرانی را در کاخ جذاب گلستان بنا نهاد.

با توجه به اینکه مراسم‌های سلام و تاج گذاری نیز در این تالار انجام می‌گرفت، تالار سلام و تالار تاج گذاری نیز از دیگر نام‌های این تالار است.

کار ساخت تالار سلام کاخ اختصاصی گلستان در سال ۱۲۹۳ هجری قمری به پایان رسید. در این تالار تابلوهای ارزشمندی نصب شده است. علاوه بر تابلوها اشیای گران بهایی در این موزه وجود دارند.

بخش مربوط به اشیای گران قیمت قاجاری را موزه مخصوص و بخش مربوط به تابلوها را موزه نگارخانه می‌نامند. بازدیدکنندگان برای بازدید از هر یک از این موزه‌ها باید مبلغ ۴۰۰۰ تومان را پرداخت کنند.

تالار آینه

تالار آینه در مجاورت تالار سلام قرار دارد و یکی از تالارهای مشهور کاخ گلستان است. دلیل اصلی مشهور بودن این تالار وجود نقاشی استاد کمال‌الملک است که از تالار آینه و ناصرالدین شاه کشیده شده است.

این تابلو مشهور در مدت زمان پنج ساله به اتمام رسید. از لحاظ وسعت، این تالار نسبت به تالار اصلی کاخ بسیار بزرگ‌تر دیده می‌شود و همین امر نیز سبب می‌شود نقاشی استاد کمال‌الملک جلوه خاصی داشته باشد.

تالار عاج

تالار عاج از دیگر تالارهای باشکوه و زیبای کاخ گلستان است. بر اساس شواهد و مدارکی که وجود دارد این تالار قبل از تالار سلام و تالار آیینه ساخته شده است.

در این تالار دو عدد عاج فیل قرار داده شده است. به همین دلیل نیز این قسمت از کاخ جذاب گلستان، تالار عاج نام‌گذاری شده است. البته با توجه به اینکه اغلب از این تالار برای صرف غذا و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شد، بسیاری از افراد معتقدند که نام این تالار (تالار آج) است. واژه آج در زبان ترکی به معنای گرسنه است.

یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین آثار موجود در این تالار، نقاشی محمود خان ملک‌الشعرا است. این تابلو از فضای بیرونی کاخ جذاب گلستان در سال ۱۲۱۶ هجری قمری کشیده شده است.

تالار ظروف

این تالار یکی از عجیب‌ترین تالارهای موجود در کاخ گلستان است. همان‌طور که از نام این تالار نیز مشخص است، تالار ظروف محل نگهداری انواع ظروف و اشیای گران قیمتی است که به پادشاهان قاجاری هدیه داده می‌شد.

سرویس چینی مربوط به جنگ‌های ناپلئون بناپارت، سرویس جواهر‌نشان اهدایی ملکه ویکتوریا، سرویس اهدایی الکساندر سوم، سرویس اهدایی نیکلای اول امپراتور روسیه از جمله هدایای گران بهایی هستند که از سمت پادشاهان و حکمرانان سایر کشورها به پادشاهان قاجاری هدیه داده شده بود.

تالار برلیان

به جرئت می‌توان گفت، تالار برلیان یکی از مجلل‌ترین تالارهای موجود در کاخ گلستان است. وجود چند اتاق در این تالار با آیینه‌کاری‌ها و چلچراغ‌های باشکوه از جمله عوامل جذابیت این تالار به حساب می‌آیند. این تالار در زمان‌هایی از حکومت فتحعلی شاه مرمت و بازسازی شده اند.

خلوت کریم‌خانی

خلوت کریم‌خانی در گوشه شمال غربی کاخ گلستان قرار دارد. این مکان یک مکان سربسته و به طور ایوان مانند است که یک ایوان سه دهنه و ستون دار دارد.

حوضی زیبا درست در وسط این مکان قرار دارد. آقا محمد خان قاجار پس از به حکومت رسیدن، بقایای جسد کریم‌خان زند را از شیراز به این مکان منتقل کرد. دلیل این کار آقا محمد خان نیز این بود که با هر بار گذر از خلوت کریم‌خانی می‌تواند بقایای جسد دشمن خود را لگدمال کند.

این مکان در دوران حکومت قاجاری همچنان به عنوان محلی کوچک برای خلوت و استراحت به کار برده می‌شد. با روی کار آمدن حکومت پهلوی، بقایای جسد کریم‌خان زند به قم منتقل شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بقایای جسد ناصرالدین شاه که در حرم شاه عبدالعظیم (ع) قرار داشت، بیرون کشیده شد و به کاخ گلستان منتقل شد.

امروزه سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار در کاخ گلستان و در خلوت کریم‌خانی قرار دارد. علاوه بر این سنگ قبر، تخت مرمرین فتحعلی شاه نیز در این خلوت گاه قرار دارد و مسافران و بازدیدکنندگان برای مشاهده این دو به خلوت کریم‌خانی می‌روند. برای مشاهده از خلوت کریم‌خانی نیازی به پرداخت هزینه اضافی و ورودی جداگانه نیست.

عمارت بادگیر

عمارت بادگیر از دیدنی‌ترین قسمت‌های کاخ گلستان است که در ضلع جنوبی این کاخ قرار دارد. عمارت بادگیر در زمان فتحعلی شاه بنا گردید و در زمان ناصرالدین شاه نیز تغییرات زیادی در آن اعمال شد.

معماری زیبا و دیدنی این بنا باعث شده تا بسیاری از بازدیدکنندگان از کاخ جذاب گلستان، به سراغ عمارت بادگیر روند.

کاشی‌کاری، منبت‌کاری، آینه‌کاری، زرنگاری و نقاشی از جمله زیباترین هنرهای به کار رفته در معماری این عمارت است.

جذاب‌ترین بخش این عمارت، بخش شاه نشین آن با ۹ ارسی است که معماری چشم نوازی دارد و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بازدیدکنندگان برای بازدید از عمارت بادگیر باید ورودی جداگانه‌ای نیز برای عمارت بادگیر پرداخت کنند. مبلغ ورودی این عمارت برای هر فرد ایرانی، ۴۰۰۰ تومان است.

تالار الماس

تالار الماس از دیگر تالارهای شگفت‌انگیز موجود در مجموعه کاخ گلستان است. این تالار درست بعد از عمارت بادگیر قرار دارد.

دهلیزها، بالاخانه‌ها و پستوهای متعدد این تالار باعث شده تا این تالار نیز زیبایی خاص و منحصربه‌فردی داشته باشد. حوض‌خانه بزرگی در قسمت میانی این تالار قرار دارد که باعث شده این تالار زیبایی متفاوتی نسبت به سایر تالارها داشته باشد.

مبلغ ورودی این تالار نیز برای هر فرد بازدیدکننده، ۴۰۰۰ تومان است.

کاخ ابیض

با جرئت می‌توان گفت یکی از متفاوت‌ترین کاخ‌های موجود در مجموعه کاخ گلستان، کاخ ابیض است. سلطان عبدالحمید، پادشاه عثمانی تعدادی اثاثیه گران قیمت به ناصرالدین شاه فرستاد که در آن زمان ناصرالدین شاه تصمیم گرفت برای نگهداری از آنها کاخ جداگانه‌ای را تأسیس کند.

کاخ ابیض دارای وسایل و اثاث متفاوت و گران بهایی همچون مبل‌های استیل لوئی شانزدهم، دو آینه، پرده‌های مخملی، مجسمه‌های برنزی و چند فرش دست‌بافت ترکیه است که همگی هدایای پادشاه عثمانی به ناصرالدین شاه بوده است.

مبلغ ورودی این کاخ نیز برای هر فرد ایرانی، ۴۰۰۰ تومان است.

کتابخانه کاخ گلستان

کتابخانه کاخ گلستان یکی از کتابخانه‌های مشهور ایران است. این کتابخانه به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود. بخش اول مخصوص کتاب‌های نسخ خطی و بخش دیگر آن مخصوص کتاب‌های چاپی است.

این کتابخانه به دستور فتحعلی شاه قاجار تأسیس گردید و در ابتدا با نام کتابخانه شاهنشاهی به فعالیت پرداخت. قدمت برخی از کتاب‌های نسخ خطی موجود در این کتابخانه به اوایل قرن ۱۳ هجری قمری نیز می‌رسد.

کتابخانه کاخ جذاب گلستان بیش از ۷۰۰۰ نسخه کتاب چاپی و دستی دارد که در میان آنها ۲۵۰۰ کتاب تاریخی است.

ساعات بازدید از کاخ گلستان

بازدیدکنندگان از این کاخ می‌توانند در ساعات ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بهار و تابستان و ۹ الی ۱۸ پاییز و زمستان به این کاخ مراجعه کنند.

البته لازم به ذکر است که این کاخ در برخی از ایام سال تعطیل است. رحلت امام خمینی (ره) (۱۴ خرداد)، شهادت حضرت علی (ع) (۲۱ ماه رمضان)، تاسوعا و عاشورای حسینی (۹ و ۱۰ محرم)، اربعین حسینی (۲۰ صفر)، رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (۲۸ صفر)، شهادت امام جعفر صادق (ع) (۲۵ شوال) و روز طبیعت (۱۳ فروردین)، تاریخ‌هایی هستند که در آنها مجموعه کاخ جذاب گلستان تعطیل است و هیچ بازدیدکننده‌ای نمی‌تواند وارد این کاخ شود.

قیمت بلیط کاخ گلستان برای هر فرد ایرانی، ۵۰۰۰ تومان است.

پرسش های متداول

کاخ گلستان کجاست؟

کاخ گلستان در خیابان ۱۵ خرداد واقع در شمال میدان ارگ واقع شده است. کاخ گلستان از معروف ترین جاهای دیدنی تهران است.

ساعات بازدید کاخ گلستان چگونه است؟

کاخ گلستان در برخی از ایام سال تعطیل است. رحلت امام خمینی (ره) (۱۴ خرداد)، شهادت حضرت علی (ع) (۲۱ ماه رمضان)، تاسوعا و عاشورای حسینی (۹ و ۱۰ محرم)، اربعین حسینی (۲۰ صفر)، رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (۲۸ صفر)، شهادت امام جعفر صادق (ع) (۲۵ شوال) و روز طبیعت (۱۳ فروردین)، تاریخ‌هایی هستند که در آنها مجموعه کاخ جذاب گلستان تعطیل است و هیچ بازدیدکننده‌ای نمی‌تواند وارد این کاخ شود.

جامع ترین راهنمای بازدید کاخ گلستان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*