موزه دکتر حسابی

باغ موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی دکتر حسابی یکی از شخصیت های برجسته در تاریخ کشور ما است که افتخارات بسیار زیادی دارد. این افتخارات بخش مهمی از ادامه مطلب

موزه دکتر حسابی

دکتر حسابی یکی از شخصیت های برجسته در تاریخ کشور ما است که افتخارات بسیار زیادی دارد. این افتخارات بخش مهمی از علم و فرهنگ کشور هستند که در حال حاضر در بخشی به نام موزه دکتر حسابی نگه داری می شود!

البته موزه دکتر حسابی یک کاخ یا خانه لوکس نیست؛ بلکه یک خانه ساده است. چرا که موزه دکتر حسابی محل زندگی دکتر حسابی است که تنها یک خانه ساده است اما از نظر فرهنگی و علمی بسیار ارزشمند است.

در حال حاضر بیش از ۲۰ سال است که موزه دکتر حسابی به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته می شود و روزانه افراد زیادی برای بازدید از آن به آن جا می روند.

مدت زمان کوتاهی پس از فوت دکتر حسابی که در واقع سال ۱۳۷۲ است، طبقه سوم خانه او تبدیل به موزه شد. در این موزه وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان، تقدیر نامه، عکس ها و متن هایی نگه داری می شود که ارزشمند هستند.

این موزه در نزدیکی تجریش قرار گرفته است و برای بسیاری از افراد که به موزه ها علاقه زیادی دارند، جذاب و ارزشمند است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به موزه ها علاقه دارید، می توانید برای بازدید از این موزه برنامه ریزی کنید و لذت ببرید.

بخش های مختلف موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن ها ارزش زیادی برای بازدید دارند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی بخش های مختلفی که در این موزه دارد بپردازیم تا ببینید که کدام بخش برای شما می تواند جذاب و دیدنی باشد:

  • فضای باغ

یکی از مهم ترین بخش هایی که وجود دارد، فضای سبز و باغ است. درختانی که در این فضا دیده می شوند، حاصل سال ها تلاش دکتر حسابی و همسر ایشان است.

جالب است بدانید که در حیاط و فضای سبز گونه های کمیابی از گیاهان وجود دارد که بسیار هم دیدنی هستند. از جمله آن ها می توان به شمعدانی درختی، درخت کاتالپا و تنها گونه سرو میوه دار در دنیا اشاره کرد.

اگر به گل و گیاه علاقه دارید و می خواهید گیاهان بسیار خاص و نادر را مشاهده کنید، می توانید از فضای باغ آن دیدن کنید و لذت ببرید.

در این باغ چهار آلاچیق وجود دارد که فضا را زیباتر کرده است. جالب است بدانید که آلاچیق اصلی حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و دکتر حسابی آن را بارها و بارها مرمت کرده است.

این آلاچیق از اواخر بهار تا اوایل پاییز مورد استفاده قرار می گرفت و در آن از مهمان هایی پذیرایی می شده است. آلاچیق های دیگری که در این باغ وجود دارد، مربوط به فصل های سرد سال است.

این آلاچیق ها دیواره فلزی دارند و با شیشه محصور شده اند. در بخش دیگری از باغ یک حوض هشت گوشه وجود دارد که بسیار دیدنی است و فواره های زیبایی در آن قرار گرفت هاست. همچنین مجسمه دکتر حسابی و زندگی نامه او هم در بخشی از باغ به نمایش در آمده است.

  • ساختمان

قدمت خانه دکتر حسابی به بیش از ۸۰ سال می رسد و ساخت آن در اوایل دهه ۱۳۰۰ خورشیدی و همزمان با سلطنت پهلوی اول بوده است. معمار این خانه ویکور نام داشت که فردی روس بود.

او توانست این خانه را تا سال ۱۳۱۰ به پایان برساند. همیار این معمار هم حاج غلام حسین تفرشی بوده است که به سفارش پدر بزرگ و پدر دکتر حسابی این کار را انجام داده است.

پروفسور حسابی ۴۰ سال پایانی عمر خود را در این خانه می گذراند و بخش های مهمی نظیر کارگاه ها و آزمایشگاه ها را در آن ایجاد می کند. زیربنای امروزی خانه به ۴ هزار متر می رسد که بخش قابل توجهی از آن باغ و فضای سبز است.

این خانه به صورت کلی ۳ طبقه دارد که یکی از آن ها برای سکونت در نظر گرتفه شده بود. طبقه دوم آن هم به کتاب خانه اختصاص داده شده و در طبقه سوم کارگاه ها و آزمایشگاه ها را مشاهده می کنید. موزه هم در طبقه سوم این خانه قرار گرفته است و سایل دکتر حسابی در آن به نمایش گذاشته شده است.

جلسات دکتر حساب در مدت ۴۰ سال سکونت در این خانه در اتاق پذیرایی انجام می شد. افرادی نظیر مطهری، علامه جعفری، پروفسور پارسا، دکتر قریب، دکتر خواجه نوری، فریدون مشیری، ابوالقاسم حالت در این جلسات حضور داشتند.

جالب است بدانید که این خانه دارای ۱۳۴ اتاق است که شامل دفتر کار، اتاق نشیمن، راهروهای شمالی و جنوبی و… است. هر اتاق این خانه نام خاص خود را دارد؛ مثلاً اتاق هفت سین و بنفشه نام اتاق ناهارخوری است و هنوز هم آثار برجسته ای از نقاش روس به نام ماتاویف در این اتاق ها به چشم می خورد.

پس از فوت دکتر حسابی در سال ۱۳۷۱ فرزند او در خانه ساکن شد و به عنوان مالک خانه تلاش کرد که به زنده ماندن یاد دکتر حسابی کمک کند.

به همین دلیل در سال ۱۳۷۲ این خانه به موزه تبدیل شد و وسایل شخصی و مدارک به جا مانده از دکتر حسابی در آن قرار گرفت. همچنین در طبقه دوم فضایی برای فروش لوازم فرهنگی، مجسمه دکتر حسابی، کارت پستال و کتاب “استاد عشق” نوشته ایرج حسابی و … ایجاد شده است و می توانید از آن بازدید کنید.

  • کتابخانه

طبقه دوم این خانه در واقع کتابخانه است که در آن حدود ۲۷۳۰۰ جلد کتاب وجود دارد. موضوعات آن ها متنوع هستند. البته این تعداد کتاب بدون در نظر گرفتن مجله، گزارش و جزوات است و تنها کتاب های اصلی دکتر حسابی این تعداد هستند. موضوعات کتاب ها عبارتند از:

  • کتب دینی شامل قرآن‌ ها، انجیل‌ ها، تورات‌ ها، آثار مانی، مزدک، کنفسیوس و …
  • حیوان‌ شناسی و گیاه‌ شناسی شامل جزوات و راهنماهای نگهداری از گیاهان و حیوانات و …
  • ادبیات شامل دیوان شعرا همچون حافظ، سعدی، فردوسی و ..
  • علوم پایه، شیمی، بیوشیمی، شیمی آلی، فیزیک، بیوفیزیک
  • مهندسی‌ های مختلف شامل مکانیک، هیدرودینامیک، الکترونیک، اپتیک فیزیک، ذرات بنیادی
  • علوم اقتصادی، سیاسی، نظامی، دریایی، فرهنگی، ریاضیات
  • ستاره‌ شناسی، علوم فضایی و هسته‌ ای
  • و…

برای بازدید از کتابخانه می توانید به موزه دکتر حسابی بروید و از دیدن کتاب ها لذت ببرید.

  • موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی در طبقه سوم این خانه قرار گرفته است که وسعت آن به ۴۰ متر مربع می رسد. هر چیزی که فکرش را کنید، در این بخش قرار گرفته است که از مهم ترین آثاری که در این بخش به چشم می خورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفرنامه‌ ها
  • تقدیرنامه‌ ها
  • نشان‌ ها، لوح‌ های یادبود
  • نطق‌ ها و بیانیه‌ ها
  • نامه‌ ها و یادداشت‌ ها
  • عضویت‌ ها در مجامع علمی و بین‌ المللی
  • اسناد قدیمی، خانوادگی و تاریخی خانواده حسابی
  • مدارک تحصیلی، علمی، تخصصی و فرهنگی دکتر حسابی
  • مکاتبات سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی دکتر حسابی
  • محاسبات، تحقیقات و تصاویری از پژوهش‌ های استاد به ویژه در ارتباط با تئوری «گستردگی بی نهایت ذرات» که دفاع آن را، نزد پروفسور انیشتین، فیزیک دان نامی جهان، گذرانده‌ اند.
  • آثار علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و پژوهش‌ های پروفسور حسابی شامل کتاب‌ ها، تالیفات و دست نوشته‌ ها
  • عکس‌ ها شامل تصاویری از زندگی شخصی، فرهنگی، سیاسی، و دانشگاهی استاد از خردسالی، دوره‌ های مختلف زندگی تا آخرین سال‌ های عمرشان
  • نمونه‌ هایی از اشیا و وسایلی که پروفسور حسابی، در منزل، مسافرت‌ها و ماموریت‌ ها، پایه‌ گذاری مراکز گوناگون علمی و پژوهشی و محل کار از آنها استفاده می‌ کردند که شامل وسایل کارگاهی، ابزار و تجهیزات فنی، تخصصی و آزمایشگاهی و … می‌ شود.
  • لوازم شخصی دکتر حسابی همچون عینک، لباس و …

بازدید از این وسایل می تواند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد که می توانید در طبقه سوم این خانه آن ها را ببینید.

خانه ای برای نگهداری از حیوانات در موزه دکتر حسابی

یکی از جالب ترین ویژگی هایی که در مورد موزه دکتر حسابی وجود دارد، این است که ایشان علاقه زیادی به نگه داری گونه های متنوع از پرندگان داشتند.

به همین دلیل است که در بخشی از باغ خانه ای برای نگهداری از آن ها وجود دارد و هنوز هم پابرجاست. فنچ‌ های رنگارنگ، بلبل وحشی، مرغ عشق، طوطی هندی و برزیلی، عروس هلندی، مرغ بجنوردی، بلدرچین، کبک، زردپر، قناری، سهره، انواع کبوتر، مرغ و خروس، قرقاول، مرغ مینا، اردک، غاز، قو و… از مهم ترین پرندگان نگه داری شده در این خانه هستند.

همچنین سگ های نگهبان نظیر سگ‌ های نگهبان بلگیم سپرد، گربه‌ ها، خرگوش‌ ها، آهوها و… از جانداران دیگری هستند که در این خانه به چشم می خورند. اگر به موزه دکتر حسابی رفتید، بازدید از این بخش جذاب را فراموش نکنید تا خاطره خوبی برای شما باقی بماند.

بازدید از موزه دکتر حسابی چقدر طول می کشد؟

برای بازدید کامل از موزه دکتر حسابی حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید که بیش از آن ممکن است شما را خسته کند. در این دو ساعت می توانید از تمام بخش های دیدنی این خانه بازدید کنید و لذت ببرید.

خاطرات بسیار خوبی از این خانه در ذهن شما خواهد ماند. البته برای آن که بتوانید از زمان خود به صورت کامل استفاده کنید، باید حتماً در زمانی که موزه تازه باز شده مراجعه کنید.

چرا که زمان بازدید از این موزه بسیار محدود است و در روز فقط ۴ ساعت آن هم به صورت دو بازه زمانی می توانید به آن دسترسی داشته باشید. پس حواستان به این موضوع باشد تا به راحتی بتوانید از تمام بخش های آن بازدید کنید و لذت ببرید.

دسترسی به موزه دکتر حسابی

برای دسترسی به موزه دکتر حسابی می توانید از راه های مختلفی اقدام کنید. از مهم ترین راه هایی که می توانید استفاده کنید، استفاده از خودروی شخصی است.

برای این کار کافی است خودتان را به تجریش، خیابان مقصود بیک و سپس خیابان دکتر حسابی برسانید. البته از هر جایی که هستید می توانید اپلیکیشن مسیریاب خود را فعال کنید تا در کمترین زمان ممکن و به راحتی بتوانید به آن جا برسید. البته لازم به ذکر است که روش های دیگری نظیر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم برای رسیدن به این خانه وجود دارد:

اتوبوس: برای رسیدن به موزه دکتر حسابی از طریق اتوبوس کافی است از اتوبوس بی ار تی تجریش – راه آهن استفاده کنید. پس از پیاده شدن در ایستگاه پسیان تنها در کمتر از چند دقیقه پیاده روی و پیمودن مسافت حدود ۶۵۰ متر می توانید به موزه دکتر حسابی برسید.

مترو: اگر شما اهل پیاده روی هستید و دوست دارید که بخشی از مسیر را پیاده روی کنید، می توانید خودتان را به ایستگاه قیطریه یا تجریش برسانید.

از این ایستگاه حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی دارید و می توانید به موزه بروید. البته فراموش نکنید که شما می توانید پس از پیاده شدن از مترو از طریق تاکسی هم به مقصد خود برسید.

تاکسی: شما می توانید از تاکسی ها هم برای رسیدن به آن جا استفاده کنید. تاکسی هایی وجود دارند که از خیابان ولی عصر عبور می کنند.

شما می توانید سر خیابان توتون چی پیاده شوید و با حدود ۶۵۰ متر پیاده روی به موزه برسید. البته با کمک تاکسی های آنلاین می توانید تا جلوی موزه هم بروید که در این صورت نیازی به پیاده روی نیست.

سوالات متداول

اگر قصد بازدید از موزه دکتر حسابی را دارید، شاید سوالات زیر برای شما هم پیش بیایند:

موزه دکتر حسابی کجاست؟

موزه دکتر حسابی در خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، شماره ۴۷ قرار گرفته است.

راه های دسترسی به موزه دکتر حسابی کدام هستند؟

برای دسترسی به موزه دکتر حسابی می توانید از راه های مختلفی نظیر ماشین شخصی، اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید.

ساعت بازدید از موزه دکتر حسابی کی است؟

برای بازدید از موزه دکتر حسابی می توانید از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ الی ۱۶ به آن جا بروید. البته ممکن است این ساعت تغییر داشته باشد که بهتر است پیش از رفتن به آن جا با شماره های آن تماس بگیرید.

هزینه بازدید از موزه دکتر حسابی چقدر است؟

هزینه بازدید از موزه دکتر حسابی برای ایرانی ها ۴ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۰ هزار تومان است.

باغ موزه دکتر حسابی

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*