باغ نگارستان

بناهای مختلف در باغ نگارستان باغ نگارستان قدمت بسیار طولانی دارد اما در طی سالیان دراز بارها و بارها مورد تخریب قرار گرفته است. وسعت ادامه مطلب

بناهای مختلف در باغ نگارستان

باغ نگارستان قدمت بسیار طولانی دارد اما در طی سالیان دراز بارها و بارها مورد تخریب قرار گرفته است. وسعت اولیه این باغ حدود ۴۳٫۲۰۰ متر مربع بوده است که در حال حاضر بخش هایی از آن در اختیار این باغ نیست.

در واقع الان این باغ حدود ۱۱٫۴۶۹ متر مربع است. این باغ بخش های مختلفی دارد که هر یک از آن ها یک جاذبه دیدنی محسوب می شوند. از عمارت ها و تالارهای باشکوه گرفته تا منظره طبیعی که در این باغ وجود دارد.

در وسط باغ حیاط خلوت قرار دارد و ساختمان های یک طبقه زیبایی بسیار زیادی به آن بخشیده اند. داستان های زیاد و مختلفی در مورد این باغ وجود دارد که هر کدام از آن ها جذابیت خاصی برای شنیدن دارند.

در حال حاضر این باغ بناهای مختلفی دارد و به عنوان باغ نگارستان شناخته می شود. ساختمان های دانشسرای عالی که شامل شامل کتاب‌خانه، فضاهای آموزشی، اداری و فضای سبز به عنوان باغ نگارستان شناخته می شود.

تنها بنایی که از زمان قاجاریه به جا مانده است، حوض خانه است که در جنوب محوطه و تحت اختیار معاونت راهبردی سازمان برنامه و بودجه است.

همچنین این بخش در محدوده ساختمان های وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است. این حوض خانه در حال حاضر به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است و از آن برای نگه داری نقاشی های ارزشمند و تاریخی استفاده می شود.

معرفی معماران و نقاشان باغ نگارستان

اگر به دیوارها و تالارهای این باغ نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که در آن نقاشی های مختلف و متعددی وجود دارد. دلیل نام گذاری این باغ هم دقیقاً همین نقاشی ها بوده است.

فتحعلی شاه قاجار علاقه بسیار زیادی به نقاشی ها داشت و به همین دلیل دستور داد تا نقاشان تصویر او را به همراه گوهرهای گران قیمت ترسیم کنند. یکی از تصاویر ارزشمند و مهمی که در باغ نگارستان وجود دارد، در تالار سلام است.

این تصویر نشان می دهد که نگارستان از باغ ها و قصرهای شاهی قاجار بوده است. همچنین به دستور مظفرالدین شاه قاجار تابلویی به همان اندازه توسط مصورالملک کشیده شد و در وزارت خارجه وقت نصب شد.

بر اساس گفته ها، محمد حسن خان که از شاگردان آقا صادق که از نقاشان دوره کریم خان زند بوده است، زیبایی ها و شمایل این باغ را ایجاد کرده است.

معماران و نقاشان زیادی دیگری همچون عبدالله خان معمار باشی و نقاش باشی و آقاجان اصفهانی در ساخت باغ نگارستان فعال بوده اند و با هنر آن ها، این باغ امروزه به یکی از زیباترین باغ های ایران تبدیل شده است.

کاربری های باغ نگارستان

اگر بخواهیم به بررسی کاربری های این باغ بپردازیم، باید بگوییم که تا زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه این باغ از دارایی های سلطنتی محسوب می شدند.

با توسعه تهران قدیم در عهد ناصری، این باغ در داخل حصار جدید شهر قرار گرفت که بعدها شاه کمتر به ییلاق نگارستان می رفت. از آن زمان به بعد، این باغ به ادارات دولتی اختصاص داده شد و در سال ۱۳۰۴ هجری قمری این باغ محل وزارت عدلیه ناصری بود.

بعد از آن مظفرالدین شاه به اروپا سفر کرد و با مدارس و موسسات علمی دول غربی آشنا شد. همین موضوع باعث شد تا دستور ساخت مدرسه فلاحت به شخصی بلژیکی به نام داشر داده شود. پس از آن، مدرسه در باغ نگارستان دایر شد و در سال ۱۳۲۹ مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی کمال الملک در این منطقه تاسیس شد.

زمان احمدشاه قاجار نگارستان به وزارت صنایع مستظرفه واگذار شد و قسمت های جنوبی به کمال الملک تعلق گرفت. قسمت های شمالی هم به دانش سراهای عالی تبدیل شدن و ساختمان های قدیمی جای خود را به ساختمان های جدید دادند.

در بخش قدیمی هم وزارت فرهنگ برپا شد که نقش مهمی در آن زمان داشت. اتفاقات زیادی برای این باغ افتاد اما در نهایت در سال ۱۳۹۲ پس از مرمت و بازسازی به یکی از موزه های دانشگاهی کشور که تحت مدیریت دانشگاه تهران بود، تبدیل شد. این موزه در حال حاضر در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه های باغ نگارستان کدام هستند؟

در باغ نگارستان مجموعه های مختلفی قرار دارند که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. در این بخش از مقاله به بررسی کامل مجموعه های باغ نگارستان می پردازیم تا اطلاعات خوبی درباره آن به دست بیاورید:

موزه کمال الملک

یکی از مهم ترین بخش هایی که در باغ بهارستان قرار دارد، موزه کمال الملک است. کمال الملک معروف ترین نقاش دوره قاجار است که آثار هنری بسیار زیبایی خلق کرده است.

در موزه کمال الملک شما می توانید تابلوهایی از این هنرمند و شاگردان او را مشاهده کنید. برای افرادی که علاقه زیادی به هنر و به خصوص نقاشی دارند این موزه بسیار عالی و دیدنی است. لازم به ذکر است که اسامی هنرمندانی که در این موزه آثاری دارند هم آمده است و شما می توانید ببینید که هر اثر مربوط به چه کسانی است.

دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه

در زمان فتحعلی شاه قاجار خانه ای به نام عمارت شاهی در کنار حرم حضور معصومه (ع) ساخته شد. وقت نامه ای هم در سال ۱۲۴۸ به نیابت از فتحعلی شاه قاجار ایجاد شد تا شخصیت های مهم و خاص در این خانه مستقر شوند.

در نهایت در سال ۱۳۲۸ این عمارت توسط آیت الله بروجردی و هنگام احداث مسجد اعظم قم تخریب شد. نقاشی هایی که در این عمارت وجود داشتند، با تکنیک های خاصی از آن خارج شدند و پس از مرمت، در این بخش از باغ نگارستان قرار گرفتند.

در واقع این دیوار نگاره ها بخش بسیار مهم و ارزشمندی از دوران قاجار است که تکنیک های هنری بسیار خاصی در آن ها به کار رفته است. نه تنها از بعد تاریخی، بلکه از بعد سیاسی هم این دیوار نگارها ارزش بسیار زیادی دارند

جهانگیر ارجمند

یکی از بخش های بسیار دیدنی موزه باغ نگارستان مربوط به مجموعه مجسمه های مینیاتوری است که به دست جهانگیر ارجمند ساخته شده است. این مجموعه در سال ۱۳۹۱ توسط این فرد به موزه نگارستان اهدا شده است.

همچنین آثار آن در سال ۱۳۹۳ در معرض نمایش قرار گرفت که توانست نظر بسیاری از افراد را به خودش جلب کند. جالب است بدانید که این مجسمه ها از یونولیت، کاغذ، مقوا، چوب و وسایل دورریختنی و با استفاده از تیغ ریش تراشی به دست این هنرمند خلاق ساخته شده است.

علاوه بر این موارد، بخشی از آثار این فرد در موزه صنایع دستی ولنجک و بخشی دیگر در آمریکا هستند. بخش دیگری از آن ها هم توسط سفارش آلمان خریده شده است که در حال حاضر در آلمان نگه داری می شود. بنابراین اگر دوست دارید مجسمه های مینیاتوری این هنرمند را ببینید،می توانید به این بخش از موزه باغ نگارستان مراجعه کنید و آن دیدن کنید.

تالار منیر فرمانفرمائیان

یکی از بانوان برجسته هنرمند در ایران، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان است که نقاش و جمع آوری کننده هنرهای مردمی است. این هنرمند در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینه‌ کاری، اشکال هندسی، نقش‌ مایه‌ ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده است و توانسته آثار بسیار جذاب و ارزشمندی خلق کند. سبک هنر این بانوی هنرمند از پیوندی های قوی و عمیق با ایران و همچنین کارآموزی در نیویورک به وجود آ»ده است.

مهم ترین ویژگی این فرد سبک خاصش است که در سال ۲۰۱۵ این فرد به عنوان نخستین هنرمند ایرانی شناخته شد! دلیل آن هم این بود که در آثارش را در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم به نمایش در آوردند.

در حال حاضر مجموعه تالار منیر فرمانفرمائیان ۵۱ اثر از این هنرمند دارد. سبک خاص آثار او که از نوع انتزاعی هستند، توانسته ترکیبی از طرحی های سنتی اسلامی و مدرن را به مردم نشان دهد.

اتاق کاشی‌ها

یکی دیگر از بخش هایی که در باغ نگارستان قرار دارد، اتاق کاشی ها است. این اتاق در واقع تزئینات معماری نظیر کاشی کار را در خود جای داده است. ا توجه به این که بیشتر این بناها تخریب شده اند، این بخش از باغ نگارستان می تواند تصویرگر بسیار خوبی از معماری این باغ باشد.

در این بخش شما می توانید مجموعه ای از کاشی ها و آرایه های تزئینی باقی مانده از معماری را ببینید که بیشتر مربوط به قرن های ۱۳ و ۱۴ هجری قمری است. این آثار مربوط به سردرها هستند که با نقش های گیاهی پیوند بسیار خوبی برقرار کرده اند.

سردیس فردوسی

در سال ۱۳۱۳ شمسی، ۴۱۰ نفر از دانشجویان مقیم فرانسه تصمیم می گیرند که برای شرکت در کنگره بین المللی فردوسی اقدام به ساخت سردیسی کنند که مربوط به فردوسی است.

همین مسئله موجب می شود تا هر کدام از این اعضا بین ۲۰ تا ۱۰۰ فرانک را اهدا کنند که در نهایت حدود ۱۵ هزار فرانک جمع آوری شد. با وجود آن که این مبلغ کافی نبود، اما لورنزی مجسمه ساز مشهور فرانسوی وظیفه ساخت آن را برعهده گرفت.

یکی از مسائل مهمی که در مورد لورنزی وجود دارد، این است که او از فردی به نام ابراهیم چهرازی متخصص اعصاب و روان و نماینده دانشجویان خواست که اشعاری از فردوسی را بخواند تا بتواند به خوبی الهام بگیرد.

پس از ساخت این سردیس و ارسال به کنگره، این سردیس در محوطه دانشگاه ادبیات دانش سرای عالی نصب شد و تا کنون در آن جا قرار دارد که شما می توانید در باغ نگارستان آن را مشاهده کنید.

کافه و رستوران در باغ نگارستان

اگر به سراغ بازدید از باغ نگارستان بروید، احتمالاً پس از چند ساعت گردش در این باغ خسته و گرسنه می شوید! با وجود آن که بازدید از این باغ بسیار لذت بخش است، اما با توجه به عظمت و بزرگی آن احتمال خستگی وجود دارد.

به همین دلیل، احتمالاً نیاز به یک رستوران پیدا می کنید که در با نگارستان می توانید به کافه و رستوران روحی دسترسی داشته باشید.

در این کافه و رستوران شما می توانید یک نوشیدنی گرم یا سرد بنوشید و خستگی خود را در بیاورید. همچنین اگر قصد صرف کردن نهار را در آن دارید، باز هم می توانید از غذاهای بسیار خوشمزه ای که در آن سرو می شود، استفاده کنید.

جالب است بدانید که یکی از میزهای این کافه نماد حافظیه شیراز است که جایگاه بسیار دلنشین، آرام و دنجی است. ساعت کاری این کافه و رستوران هم از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۷ عصر است. و گردشگران می توانند از خدماتی که در آن ارائه می شود، استفاده کنند.

مثلاً می توانید یک نوشیدنی یا یک میان وعده بسیار خوشمزه در آن میل کنید و لذت ببرید. پس از آن می توانید دوباره به سراغ گشت و گذار در این باغ زیبا بپردازید و از بازدید آن نهایت لذت را ببرید.

اطلاعات باغ نگارستان؛ ساعت بازدید، بلیط و تماس

اگر قصد بازدید از باغ بهارستان را دارید باید در مورد آن اطلاعات کاملی کسب کنید. باغ نگارستان هر روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ عصر باز است و علاقه مندان می توانند برای بازدید از آن، در این ساعت مراجعه کنند.

همچنین اگر می خواهید فقط در محوطه باغ به گشت و گذار بپردازیم، می توانید از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ شب مراجعه کنید. موزه این باغ در روزهای دوشنبه تعطیل است و شما فقط می توانید دوشنبه ها از محوطه باغ، کافه و رستوران استفاده کنید.

  • شماره تماس هماهنگی بازدیدهای گروهی از باغ نگارستان: ۳۳۱۱۹۰۹۸-۰۲۱
  • شماره تماس اطلاعات موزه نگارستان: ۳۳۱۱۹۵۸۶-۰۲۱
  • شماره تماس رستوران مجموعه نگارستان: ۳۳۹۴۵۴۶۰-۰۲۱
  • شماره تماس کافه مجموعه نگارستان: ۳۳۹۰۰۱۳۸-۰۲۱

هر اطلاعات دیگری که نیاز دارید می توانید از طریق شماره های بالا به دست بیاورید و راهنمایی شوید.

سوالات متداول

اگر قصد بازدید از باغ نگارستان را دارید، شاید سوالاتی در مورد آن برایتان پیش بیاید که در این بخش به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

باغ نگارستان تهران کجاست؟

باغ نگارستان یکی از محل های دیدنی تهران است که در شمال میدان بهارستان تهران قرار گرفته است. در واقع در نزدیکی مجلس شورای ملی است!

امکان دسترسی به باغ نگارستان با مترو وجود دارد؟

شما می توانید از طریق ایستگاه مترو بهارستان در خط دو تهران به این باغ دسترسی داشته باشید.

قیمت بلیط باغ نگارستان چقدر است؟

قیمت بلیط برای افراد ایرانی ۳۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰۰ هزار تومان است.

باغ نگارستان چه ساعاتی باز است؟

محوطه باغ از ۹ صبح الی ۲۱ شب و موزه های آن نیمه اول سال از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۷ باز هستند.

باغ نگارستان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*