دشت هویج

دشت هویج | بهشت خوش آب و هوا تهران

دلتان می‌خواهد آخر هفته در سفری کوتاه از تهران دور شوید تا کمی به آرامش برسید؟ در هوای تازه نفس بکشید و در دشتی نارنجی، ادامه مطلب

دلتان می‌خواهد آخر هفته در سفری کوتاه از تهران دور شوید تا کمی به آرامش برسید؟ در هوای تازه نفس بکشید و در دشتی نارنجی، یعنی دشت هویج قدم بزنید؟ برای تفریح در اطراف شهر تهران گزینه‌های زیادی وجود دارد. اما انتخابش وابسته به نوع تفریحی‌است که شما می‌پسندید. دوست دارید پیاده‌روی سخت داشته باشید یا میخواهید کمی کوهنوردی کنید؟ شاید هم بخواهید جای سرسبزی برای پیک نیک پیدا کنید و از آرامش محیط لذت ببرید. در هر صورت اگر به دنبال جای دنج اطراف تهران هستید، دشت هویج یکی از این جاهاست.

دشت هویج از بهترین انتخاب هایی است که می توانید برای سفر به اطراف تهران داشته باشید! منطقه ای زیبا با آب و هوای مناسب که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. دلیل آب و هوای بسیار عالی دشت و هویج این است که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و در بالادست روستای افجه و نواحی گلندوک و لواسان قرار گرفته است. از دشت هویج می توانید ارتفاعات قله دماوند را ببینید و از آن لذت ببرید. بنابراین اگر از کسانی هستید که به طبیعت علاقه دارید و می خواهید به یک منطقه خوش آب و هوا مراجعه کنید دشت هویج گزینه بسیار مناسبی است.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده تا بتوانید به راحتی به دشت هویج بروید، این است که در نزدیک تهران قرار گرفته و مسیر آن مناسب است. بسیاری از تهرانی ها و افرادی که در نزدیکی این منطقه زندگی می کنند، برای سفر یک روزه به این منطقه سفر می کنند و البته از آن لذت می برند. شما هم اگر به دنبال جایی هستید که بتوانید به همراه دوستان یا خانواده خود سفری یک روزه داشته باشید، دشت هویج گزینه مناسبی است و می توانید از مراجعه به آن نهایت لذت را ببرید. بنابراین دشت هویج در شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه قرار گرفته است و به همین دلیل است که این منطقه در فاصله کمی از تهران واقع شده است.

گذشته تاریخی دشت هویج


این دشت قدمتی دور و دراز دارد و در واقع مکانی تاریخی است. در روایت‌های تاریخی آمده است که این دشت به عنوان شکارگاه و محلی برای تفریح شاهان صفوی بوده است و کشاورزان و باغبانان در گذاشته‌های دور در این دشت، هویج می‌کاشتند. علت نامگذاری این دشت هم همین مسئله است. نام دیگر این دشت «گرچال» به معنای جایگاه آتش است. دور از ذهن نیست اگر فکر کنیم آدم‌ها در گذشته‌های دور وقتی زیر نور آفتاب در دشت قدم می‌زدند و دشت نارنجی دیده می‌شد یاد هویج و رنگ نارنجی‌اش افتادند و از آن به بعد اسم این دشت را «دشت  هویج» گذاشتند.

تاریخچه دشت هویج

دشت هویج تهران یا گُرچال نام دشتی واقع در البرز مرکزی ، بخش لواسانات شهرستان شمیران در استان تهران است.

این دشت در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در بالای روستای افجه در نزدیکی لواسان قرار گرفته و گفته می‌شود در گذشته در آن هویج کشت می‌شده‌است، هر چند که امروزه اثری از هویج در آن یافت نمی‌شود. هم اکنون نیز دهقانان افجه به کشت محصولات مختلف کشاورزی در آن مبادرت می‌ورزند و وجود باغ‌های گیلاس نیز در آن مشهود است.
در ضلع شمالی دشت، گردنه افجه بشم قرار دارد که راهی مالرو در آن موجود است؛ این راه، افجه و دشت هویج را به دشت لار لواسانات و دیگر ارتفاعات البرز مرکزی مرتبط می‌سازد. روایت است که ناصرالدین شاه و دیگر شاهان قاجار از این گردنه برای رفت و آمد با کالسکه به دشت لار و سایر ییلاق‌های آن نواحی استفاده می‌کرده‌اند. به این مسیر مالرو که در برخی جاها حالت سنگفرش دارد راه شاه عباسی نیز میگویند.
از قله‌های مجاور دشت می‌توان از قلهٔ ریزان (۳٬۶۵۰ متر)، پرسون (۳٬۱۰۰ متر)، آتشکوه (۳٬۸۵۰ متر) و مهرچال (۳۹۲۰ متر) نام‌برد.

(ویکی پدیا، دشت هویج )

دشت هویج، اما بدون هویج

دشت بی هویج

دشت هویج در واقع همان دشت گُرچال است، گُر به معنی آتش است که در روایاتی گفته شده چون این دشت در گذشته از روستاها و قله‌های اطرافش گرمتر بوده، نام آن را گُرچال گذاشته‌اند.

این دشت در شمالِ شرقی تهران واقع شده و یکی از مناطق خوش آب و هوا برای کسانی است که می‌خواهند به جاهای دیدنی تهران سری بزنند. به عبارتی اگر در آخر هفته‌‎تان به دنبال جایی برای تنفس و استراحت بدون آلودگی هوای تهران و ترافیک هستید، دشت هویج یک انتخاب خوب و نزدیک است.

این دشت برخلاف نامش، درحال حاضر هیچ هویجی ندارد. دشت هویج در سالیان دور محل کاشت وسیع هویج بوده که این روزها دیگر انجام نمی‌شود. همچنین گفته می‌شود که در زمان صفوی، مسیر بین این دشت و دشت لار شکارگاه بوده و هنوز هم آثاری از کاروانسراهای آن زمان در میان صخره‌‎های دشت قابل رویت است.

اهالی دشت هویج را بهتر بشناسید

اهالی دشت هویج

مردم روستاهای اطراف این دشت مثل روستای افجه، اکثرا به کار دامپروری و باغداری مشغول هستند. شاید تا به حال شنیده باشید که باغ‌های گیلاس این منطقه معروف هستند و گیلاس‌های مرغوبی دارند.

اما یادتان باشد که زمین‌ها و درختان این دشت و روستاهای اطرافش اکثرا شخصی هستند. این درختان متعلق به افرادی‌است که سالیان سال اجدادشان در این دشت هویج می‌کاشتند و باغداری و دامپروری می‌کردند.

پس اگر می‌خواهید میوه‌ای از درختان بکنید یا جایی چادر بزنید، لازم است به حقوق ساکنین آنجا احترام بگذارید و از آنها اجازه بگیرید.

دربند تهران کجاست | آدرس + عکس

راهنمایی برای تفریح در دشت هویج

از قله‌هایی که در اطراف دشت هویج معمولا مقصد بسیاری از کوهنوردان در صبح روزهای تعطیل است، میتوان قله های ریزان، پرسون، ساکا، آتشکوه و مهرچال را مثال زد.

در شمالِ غرب دشت هویج و در مسیرِ قله‌ی آتشکوه، دشت سبواستان با درختان گردو و گیلاس و آبشاری به ارتفاع ۴۵ متر وجود دارد.

کمی از این مسیر که بگذرید در بافت قدیمی روستا حمامی را می‌بینید که به دوره‌ی صفویه یا اوایل دوره‌ی قاجار نسبت داده شده است. این حمام دو بخش زنانه و مردانه دارد و معماری آن دارای طاق، گنبدهای عرقچین و قوس‌های جناغی است

دشت هویج دقیقا کجاست؟

گلهای شقایق دشت هویج

دشت هویج در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در بالای روستای افجه قرار دارد. برای رفتن به روستای افجه و دشت هویج لازم است که بین ۱٫۵ تا ۲ ساعت مسیر طی کنید.

پس اگر برای پیک نیک نهار به طبیعت می‌روید، در ساعات ابتدایی صبح به سمت دشت هویج راه بیافتید.  توصیه‌ی ما این است که قبل از رفتن به این دشت در لواسان یا نزدیکی افجه همه‌ی خرید خود را انجام دهید تا برای پیدا کردن مایحتاج‌تان به مشکل برنخورید.

آدرس دشت هویج

اگر قصد سفر به دشت هویج را داشته باشید، این سوال برای شما پیش می آید که برای دسترسی به این منطقه باید چگونه اقدام کرد! برای سفر به این منطقه باید از تهران به سمت لواسان حرکت کنید. ساکنان شمال و شرق تهران فاصله زیادی با این منطقه ندارند و در مدت زمان کوتاهی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. اگر ساکن مناطق دیگر تهران هستید، کافی است خودتان را به اتوبان‌های منتهی به اتوبان شهید بابایی رسانده و وارد جاده لشگرک شوید. مسافران ناحیه شمال تهران هم می توانند از طریق اتوبان ارتش وارد جاده سوهانک و گذشتن از گردنه قوچک به میدان لشگرک خواهند رسید.

اگر می خواهید از کرج یا شمال کشور به این منطقه دسترسی داشته باشید، ابتدا در مورد باز بودن جاده دیزین تحقیق کنید. اگر باز بود از میگون، فشم، اوشان و زرده بند عبور کرده تا به میدان لشگرک برسید. مسیر مستقیم است و با کمک تابلوهای راهنمایی می توانید به آن جا برسید. پس از رسیدن به افجه یک دوراهی مقابل شما قرار دارد که باید کمی را خاکی بروید و سپس وسیله نقلیه خود را پارک کنید. البته با ماشین های شاسی بلند و دو دیفرانسیل می توانید با ماشین به این منطقه بروید اما باید مراقب باشید.

جاذبه های دیدنی دشت هویج

در منطقه دشت هویج جاذبه های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد و می تواند شما را برای یک یا چند روز سرگرم کند. جالب است بدانید که در این منطقه جاهای دیدنی و تاریخی مختلفی قرار گرفته است و می توانید متناسب با سلیقه خود از یک یا چند مورد از آن ها بازدید کنید. نکته بسیار مهم این است که جاهای دیدنی دشت هویج می تواند هر سلیقه ای را به خود جلب کند و رضایت همه افرادی که به این منطقه سفر می کنند را جلب کند. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین و بهترین جاهای دیدنی دشت هویج بپردازیم تا برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید:

آبشار پسچویک و موآب

آبشار پسچویک در دشت هویج

در ابتدای مسیر خود به آبشار پسچویک می رسید. البته این آبشار نام های دیگه ای مانند آبشار آفجه، آبشار پسکوهک، آبشار پسگوئک نیز شناحته می شود. آبشاری با طول ۱۵ مترکه پوشش گیاهی فوق العاده ای را بوجود آورده است که درخت های افرا شاخص ترین ویژگی این آبشار است.

این آبشار زیبا در مسیر کوهنوردانی که قصد صعود به قله ساکا را دارند قرار گرفته است

آبشار دیگر، آبشار موآب است که از قله ساکا سرچشمه گرفته و در تمامی روز های سال پر آب و خروشان است.

دشت سبوستان

دشت سوستون

در ضلع شمال غربی دشت هویج و را رسیدن به قله آتشگاه منطقه بکرسبوستان یا سوستون قرار گرفته که در این آبشار چرند با ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته که به لطف این آبشار درختان میوه زیادی مثل آلو، گیلاس و گردو رویش کرده است. این دشت منطقه مناسبی برای استراحت کوهنوردان و همچنین برای پیک نیک های خانوادگی می باشد.

بام لند تهران کجاست | معرفی کامل + آدرس (۱۴۰۰)

آب و هوای دشت هویج

دره‌ شمالی افجه

اولین جای دیدنی که در دشت هویج واقع شده است و می توانید از آن بازدید کنید، دره شمالی افجه است. این دره در تمام سال آب و هوای مناسبی دارد و نظر بسیاری از کوه نوردان را به خود جلب کرده است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که می خواهید از مناطق دیدنی و طبیعت بکر دشت هویج لذت ببرید، می توانید از دره شمالی افجه بازدید کنید. جالب است بدانید که این دره شمالی مسیر صعود به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال است و همین مسئله باعث شده تا اهمیت زیادی برای افرادی که علاقه مند به کوه نوردی هستند، داشته باشد.

حمام صفوی

اگر از افرادی هستید که به بناهای تاریخی و دیدنی علاقه دارید، حمام صفوی گزینه مناسبی است. حمام صفوی همان طور که از نامش پیداست، از بناهایی است که در دوران صفویه ساخته شده است و در حال حاضر یکی از بناهای دیدنی منطقه دشت هویج محسوب می شود. یکی از مسائل جالبی که نظر هر کسی را به خود جلب می کند، این است که هنوز هم این حمام توسط اهالی روستا مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود آن که صدها سال از ساخت این بنا می گذرد، هنوز هم فعال است و حتی شما هم می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

سقاخانه حضرت ابوالفضل

یکی دیگر از بناهایی که در دشت هویج قرار گرفته است و می تواند نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند، سقاخانه حضور ابوالفضل است. این سقاخانه در روستای افجه قرار دارد که معماری بسیار زیبا و جالب آن نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. شما هم می توانید به ورود به روستای افجه که در نواحی دشت هویج است، این سقاخانه را مشاهده کنید و با معماری زیبا و جالب آن آشنا شوید. در کنار این سقاخانه یک درخت چنار قدیمی و کهن سال قرار گرفته است. عمر این درخت چنار حدود ۵۰۰ سال تخمین زده شده است که قدمت بسیار زیادی است.

قلعه ساکا

اگر از افرادی هستید که به قلعه های تاریخی و قدیمی علاقه دارید و دیدنی چنین دیدنی هایی می تواند نظر شما را جلب کند، قلعه ساکا را از دست ندهید. این قلعه روی قله سربند قرار گرفته است که یک منطقه دیدنی و خوش آب و هوا است. در واقع این قلعه روی ارتفاعات امامه قرار دارد و می توانید برای بازدید از آن کمی کوه نوردی کنید. قدمت این قلعه زیبا و دیدنی به قرن دو یا سه هجری می رسد که بسیار قدیمی و تاریخی است. جالب است بدانید که این قلعه تاریخی تا زمان صفویه هم مورد استفاده قرار می گرفته است و همین مسئله توانسته نظر بسیاری از گردشگران را جلب کند. بنای آن را از ملات آجر، خشت و گل و ساروج ساخته شده و با سفال های لعاب دار سبز و آبی مزین شده است.

قصر ناصری

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد، قصر ناصری است. این قصر در شمال افجه و مشرف به باغ های این روستا قرار دارد و می توانید برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید. جالب است بدانید که این قصر متعلق به ناصرالدین شاه بوده است و در زمان قاجاریه ساخته شده است. همچنین دستور ساخت و نظارت روی آن توسط اعتمادالدوله داده شده بود اما در حال حاضر تنها یک مخروبه از این قصر تاریخی باقی مانده است.

غار موزه دکتر وزیری

اگر به دنبال یک دیدنی منحصر به فرد هستید که در کمتر جایی به چشمتان خورده باشد، غار موزه دکتر وزیری گزینه بسیار مناسبی است. این غار موزه در مسیر روستای کندعلیا قرار گرفته است که بخشی از رشته کوه البرز است. شما پس از طی کردن مسیر کوتاه به دروازه ای چوبی می رسید که شما را به داخل غار موزه راهنمایی می کند. شما می توانید در داخل این غار موزه چای یا نسکافه میل کنید و از محیط آن لذت ببرید. در این باغ موزه اشیاء جالب و قدیمی قرار دارد که می توانید برای شما جالب و منحصر به فرد باشد. منظره کوهستانی و بی نظیر بالای خانه درختی هم می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

آب و هوای دشت هویج


همانطور که گفتیم این دشت زیبا در روستای افجه قرار گرفته و در نتیجه آب‌وهوای این دشت سرد است. برای سفر به دشت هویج فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است. اوایل ماه پاییز هم می‌توانید به این دشت بروید و از طبیعت زیبا و بکر آن لذت ببرید و در میان برگ‌های نارنجی، عکس‌های پاییزی بگیرید. در زمستان‌ به دلیل بارش برف سنگین و یخبندان، جاده‌های منتهی به دشت و روستاهای اطراف مسدود می‌شوند. اگر می‌خواهید در زمستان به این دشت بروید حتما تجهیزات کامل به همراه داشته باشید.


بهترین زمان مسافرت به دشت هویج


بهترین زمان مسافرت و گشت و گذار در دشت گرچال و یا همان دشت هویج، به دلیل گرم بودن منطقه در فصول گرم سال و سردی هوا در فصل های پاییز و زمستان، توصیه می شود که در فصل بهار و در ماه اردیبهشت به این منطقه سفر کنید تا از همه ی امکانات منطقه، بهترین استفاده را کنید.

جاذبه های فرهنگی دشت هویج


مراکز فرهنگی و تاریخی این منطقه هم کم نیستند. علاوه بر اینکه می‌توانید از دیدن مناظر طبیعی و نفس کشیدن در اکسیژن خالص افجه لذت ببرید می‌توانید از مراکز فرهنگی پیرامون دشت هویج هم دیدن کنید. از جاذبه های این دشت زیبا، می توان به غار- موزه وزیری اشاره کرد که در محدوده دشت گرچال است. این موزه، پر شده از مجسمه هایی از جنس چوب و سنگ است که این مجسمه ها، روایتگر، داستان هایی از شاهنامه است. این مجسمه ها، ثبت ملی نیز شده است. یکی دیگر جاذبه های فرهنگی در محدوده روستای افجه و دشت گرچال، حمام صفوی است که متعلق به اواخر صفوی و اوایل حکوت قاجار است. این حمام تاریخی، از سازه های صفویه است که متریال به کار رفته در طراحی داخلی و بیرونی آن، قدیمی و مربوط به دوران صفوی است.

جاذبه های دشت هویج

جاذبه های طبیعی دشت هویج


طبیعت بکر و زیبا در روستای افجه و این دشت ، سبب شده است یکی از جاذبه های طبیعی تهران باشد. تمیز بودن و عاری بودن از آلودگی هوای این منطقه، سبب شده است که برای تفریح و مسافرت های نزدیک، مقصد مناسبی باشد. این منطقه، در هر فصل، جاذبه های طبیعی خود را دارد. در فصل بهار و تابستان، دشت های سرسبز باعث زیبایی فوق العاده در این منطقه شده است. زرد شدن درختان و ریزش برگ های زرد بر روی زمین در فصل پاییز در این دشت، سبب شده است زیبایی منطقه، هر گردشگری را جذب خود کند و در فصل زمستان، بارش برف و سفید پوش شدن دشت هویج، سبب می شود یکی از مناطق  مناسب تفریحات زمستانه باشد.

امکانات دشت هویج


 امکانات رفاهی دشت هویج


در روستای افجه فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز خودتان را تهیه کنید. اما وقتی به خود دشت هویج رسیدید جز منظره بکر و درختان و طبیعت از فروشگاه و یا خانه‌ای خبری نیست. پس از قبل لوازم ضروری تان را برای رسیدن به دشت گرچال تهیه کنید. برای کمپ کردن در دشت گرچال باید تجهیزات کامل به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که این منطقه سردسیر است و کیسه خواب، لباس گرم و کنسرو از لوازم ضروری برای سفر به این دشت است. همینطور حتما با خود جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.

مختصات دشت هویج


مشخصات طبیعی دشت گرچال


در این منطقه، تنوع پوششی به حدود ۶۰۰ گونه میرسد. از گیاهان این منطقه می توان به: گیاه سماق، چنار، بادام وحشی و دغدغک اشاره کرد. از گونه و میوه های خوراکی این دشت میتوان به گیلاس و قارچ اشاره کرد. با مطلوب بودن شرایط آب و هوای منطقه، ۳۱ گونه پستاندار و ۱۰۵ گونه پرنده در این منطقه، زندگی میکنند.


سخن پایانی


اگر در شهر تهران زندگی میکنید و دوست دارید آخر هفته ی خود را با مسافرت دو سه روزی طی کنید، یکی از مناسبت ترین گزینه ها برای مسافرت دو و یا سه روزه به دل جنگل و طبیعت، دشت هویج است که حوالی روستای افجه است. اسم دیگر این دشت، دشت گرچال است. طبیعت بکر و زیبا این منطقه، می تواند هر گردشگری را جذب خود کند.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*