دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کجاست؟

هر کس از دیدن زیبایی ها و جلوه های بی نظیر طبیعی و خدادادی، لذتی غیر قابل وصف می برد. و جای جای ایران، پر ادامه مطلب

هر کس از دیدن زیبایی ها و جلوه های بی نظیر طبیعی و خدادادی، لذتی غیر قابل وصف می برد. و جای جای ایران، پر است از زیبایی ها و جاذبه های منحصر به فرد و خیره کننده که دیدن هر کدام از آنها انسان را سراسر شور و شوق و لذت می کند. دریاچه ولشت هم یکی از هزاران جاذبه ی کم نظیر و بکر شمال کشورمان می باشد، که در بین کوه های البرز همچون نگینی پنهان شده است.

سفر به این منطقه خاص و لذت بردن از طبیعت آن برای تجربه ی شیرین ترین و بهترین سفر عمرتان خالی از لطف نیست. و بدون شک خاطرات شیرین و بیادماندنی بسیاری را از آرامش این دریاچه برای باقی روزهای زندگی کسب خواهید کرد.

شاید اولین تصور هر فرد از جاذبه های شمال کشورمان، منحصر و محدود به دریا یا جنگل باشد. ولی با عبور از جاده های کوهستانی مازندران سرسبز، به دریاچه ای میرسید که جزو ۱۰ دریاچه ی بی نظیر آب شیرین ایران است.

در گذشته و در منابع تاریخی این منطقه را کلار یا کلار آباد نامیده بوده اند. دریاچه ولشت در دل کوهستان، به عنوان بزرگترین و زیباترین دریاچه ی استان مازندران  شناخته می شود.

البته این دریاچه در گذشته، چندان شناخته شده نبود و به مرور زمان و به دلیل نزدیکی به شهر های کلاردشت و مرزن آباد و مناطق توریستی مازندران، معروف و مشهور شد. و از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی به عنوان منطقه ی گردشگری معرفی شد. سپس با افزایش امکانات تفریحی و رفاهی، رفته رفته مورد توجه قرار گرفت. و امروزه افراد بسیاری برای دیدن این بهشت در مازندران، به آن سفر می کنند.

منبع آب دریاچه و وسعت و عمق آن

 دریاچه ولشت با جوشش چشمه های آب شیرین زیرزمینی و بارش باران پر برکت الهی پر شده و سراسر سال همواره پر آب و دیدنی است. معمولا سطح آب دریاچه در ماه ها و فصول گرم سال، پایین تر و در ماه های سرد سال، بالاتر است. همچنین چشمه ها و رود های بسیاری در این منطقه جاری هستند.یک نمونه ی مهم از آنها که از کلاردشت سرچشمه می گیرد، رودخانه آبرود نام دارد.

دریاچه ولشت با عمق ۲۰ متر و وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع و ۹۱۵ متر ارتفاع از سطح دریا، از مناطق به ثبت رسیده در فهرست میراث فرهنگی ایران به شمار می آید. این دریاچه ۷۱ امین اثر طبیعی و ملی است که در این فهرست به ثبت رسیده است. و به عنوان یک میراث طبیعی و زیستی، توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، مورد محافظت قرار گرفته است.

آدرس دریاچه ولشت و راه های دسترسی به این دریاچه ی بکر و بی نظیر

همانطور که گفتیم، دریاچه ولشت از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری استان مازندران می باشد که در شمال شهر مرزن آباد و در فاصله ۲۰ کیلومتری آن واقع است.

همچنین آدرس دریاچه ولشت جنوب غرب شهر چالوس و شمال شرق کلاردشت می باشد. و علم کوه در جنوب غرب دریاچه ولشت قرار دارد. نزدیک ترین روستا به این دریاچه، روستای سنار می باشد که با آن ۵ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه ولشت به عنوان یک شگفتی جذاب برای این روستای سبز و بهشتی، شناخته می شود.

برای رسیدن به این دریاچه ی بکر و طبیعت دنج آن، دو راه وجود دارد: جاده ی آسفالت و جاده خاکی. به واسطه ی مناظر زیبای این دریاچه در طول سال و به خصوص در فصل های بهار و تابستان، گردشگران زیادی سختی راه را به جان خریده و به این منطقه سفر می کنند.

تا با شگفتی های تازه و ناب طبیعت آشنا شوند. چرا که تعداد جاذبه هایی همچون دریاچه ولشت در کشورمان بسیار محدود و کم است. بنابراین دیدن و لذت بردن از طبیعت بی نظیر این منطقه به تحمل سختی راه می ارزد.

با گذر از جاده معروف و پر خاطره چالوس، چهار کیلومتر مانده به مرزن آباد، قبل از پمپ بنزین در دست چپ، جاده ای آسفالت برای رسیدن به دریاچه ی دلنشین ولشت وجود دارد.

همچنین برای رسیدن به دریاچه و گذر از جاده ی خاکی، باید مسیر مرزن آباد به حسن کیف را در پیش بگیرید. که البته راه پر پیچ و خم و دشواری است که در مواقع بارندگی پر از گل و لای میشود. و طبیعتا عبور سخت تر و جاده ناهموار تر میشود. البته عبور از این نا همواری ها چندان نامطلوب نیست. و شما میتوانید از زیبایی های مناظر روستایی و کلبه های با صفای این منطقه ی سرسبز نهایت لذت را ببرید. و با پشت سر گذاشتن سختی ها و ناهمواری های راه، شیرینی سفری بیاد ماندنی به طبیعت بکر و زیبا را تجربه کنید.

البته برای تجربه ی سفری راحت و کم دغدغه، بهتر است از مسیر های اصلی و مطمئن استفاده کنید، تا با خطرات جدی مواجه نشوید. علاوه بر این، بسیاری از اکیپ های دوچرخه سوار، این مسیر زیبا را رکاب زده و با دوچرخه و غرق لذت از مسیر پر جاذبه، به این دریاچه  می رسند.

امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه ی دلنشین ولشت

سفر به طبیعت و نظاره ی تمام زیبایی های آن، آرامشی دلنشین و دلچسب را به ارمغان می آورد. دریاچه ولشت هم ازین هدیه ی بی نظیر مستثنی نیست. و بهترین گزینه برای سفری یک روزه و دور شدن از تمام دغدغه های روزمره می باشد.

امکانات رفاهی دریاچه ولشت عبارتند از: رستوران، بوفه، نمازخانه، سرویس بهداشتی ، سوئیت های اقامتی و تفریحات مختلف که بر جذابیت این منطقه توریستی افزوده اند. بطوریکه در سال ۱۳۸۴ این دریاچه به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری معرفی شد. از تفریحات آبی دریاچه ولشت میتوان به مواردی مانند قایق سواری، بیگ بال و استوانه، جت اسکی کودکان، شاتل و بنانا اشاره کرد.

شاتل سواری یکی از مفرح ترین و هیجان انگیز ترین تفریحات دریاچه ولشت می باشد. شاتل در واقع نوعی تیوپ بادی است که بسته به بزرگی یا کوچکی آن، می توان یک نفره یا چند نفره سوار آن شد.

این تیوپ توسط قایقی کشیده می شود و هر چه سرعت قایق بیشتر  باشد، به مراتب تکان ها و بالا و پایین آمدن های شاتل بیشتر شده و هیجان بیشتری را تجربه می کنید. البته شاتل سواری نیاز به عضلات قوی دارد تا تکان ها و نیروهایی که توسط آب بر تیوپ وارد میشود را تحمل کنید. همچنین هنگام شاتل سواری از لباس های مخصوصی استفاده می کنند که از غرق شدن جلوگیری میشود.

بنانا هم نوعی شاتل است که به جای تیوپ، از وسیله ای شبیه موز استفاده میشود. به همین دلیل نام بنانا بر روی آن گذاشته شده است. بیگ بال و استوانه هم یکی دیگر از تفریحات آبی مفرح دریاچه ولشت میباشند. در این تفریحات، افراد درون یک توپ بادی یا یک استونه رفته و به روی آب می روند و با قل خوردن روی سطح  آب حرکت می کنند.

 همچنین می توانید در دریاچه ولشت انواع قایق سواری را متناسب با سلیقه و پرداخت هزینه مورد نظر، تجربه کنید. چرا که در این دریاچه انواع قایق های برقی، قایق های موتوری و یا قایق های پدالی وجود دارد.

امروزه برخلاف گذشته با افزایش امکانات تفریحی و هیجان انگیز، تمایل سفر به این دریاچه بیشتر از قبل شده است. افراد بسیاری برای تجربه ی سفری خاطره انگیز در کنار عزیزان خود، دریاچه ولشت را جزو گزینه های سفر قرار می دهند.

البته بزرگترین و بهترین تفریح، نشستن و نگاه کردن و لذت بردن به دلبری های این طبیعت بکر و خیره کننده است. همانطور که قبلا نیز گفتیم عمق این دریاچه بسیار زیاد و در حدود ۲۰ متر می باشد. و طبیعتا شنا کردن در آن خطرناک و پر مخاطره است. و اگر شناگر ماهری نیستید، ریسک این لذت را نپذیرید. و با بهره مندی از سایر تفریحات مفرح این دریاچه، بهترین خاطره ها را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

آب و هوای دریاچه ولشت در فصل های مختلف سال و بهترین زمان سفر به این دریاچه

دریاچه ولشت هم مانند تمام جاذبه های چشم نواز ایران زیبا، در تمامی فصول، بکر و بی نظیر است. و در تمامی فصل ها زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

اما چون در فصلهای زمستان و پاییز، دمای هوا در این منطقه بسیار پایین است و بارندگی زیاد است، سفر به این منظقه در این فصول توصیه نمی شود. ولی در فصلهای بهار و تابستان می توان سفری لذت بخش را به طبیعت سرسبز دریاچه ولشت با آب و هوای مطبوع تجربه کرد. و برای استفاده از تفریحات آبی، بهتر است در فصل های گرم سال مانند اواخر بهار و تابستان به آن سفر کنید.

در کل آب و هوای دریاچه ولشت سرد و کوهستانی است و با مناطق اطراف مانند کلاردشت دمایی متفاوت دارد. با این حال بسیاری از افراد ریسک پذیر و ماجراجو که در زمستان نیز کنجکاو و مشتاق سفر هستند، از سفر به دریاچه ولشت در فصول سرد زمستان و پاییز منصرف نمیشوند. و خواستار دیدن زیبایی این منطقه در این فصل ها هستند و از آن نهایت لذت را می برند.

همچنین اگر میخواهید در زمان خلوتی به دریاچه ولشت سفر کنید و در سکوت و آرامش بیشتری زیبایی های آن را ببینید و لذت ببرید، اوایل فصل بهار و و اوایل پاییز، زمان های بهتر و مناسب تری هستند. بهتر است قبل از سفر به دریاچه ولشت، وضعیت آب و هوا و بارش باران را بررسی کرده و سپس اقدام به سفر کنید. تا با مشکل غیر قابل عبور شدن راه های خاکی منتهی به دریاچه مواجه نشوید.

ماهیگیری در این دریاچه و انواع آبزیان موجود در آن

اگر با اصول ماهیگیری آشنا هستید و وسایل ماهیگیری دارید، سفر به دریاچه ولشت و ماهیگیری در آن را از دست ندهید. ماهیگیری در دریاچه ولشت برای عموم آزاد است و این دریاچه به یکی از پاتوق های ماهیگیری کشور تبدیل شده است.

در این دریاچه  شما میتوانید ساعاتی را در آرامش و در محیطی دلنشین به ماهیگیری بپردازید و از این کار غرق در لذت شوید. در دریاچه ولشت موقیعیت مناسبی برای زندگی آبزیانی مانند ماهی سفید، اردک ماهی، مار آبی، قزل آلای رنگین کمان، لش ماهی، شاه کلی و قورباغه وجود دارد. همچنین این دریاچه محل مناسبی برای زندگی پرندگان مهاجر می باشد.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه ولشت

در اطراف دریاچه ولشت تنها چند درخت وجود دارد و برخلاف تصور، آنچنان پر از درخت نیست. و پوشش گیاهی عمده ی اطراف این دریاچه را گیاهان بوته ای یا گیاهان نی بن که ریشه هایی ۶ متری دارند، تشکیل می دهند.

به دلیل همین کم بودن پوشش گیاهی و درخت و سایبان، این منطقه برای گردش و اقامت یک روزه و موقت مناسب است. امروزه بسیاری از آژانس های مسافرتی، تور یک روزه دریاچه ولشت را در لیست سفر ها و تور های خود قرار داده اند. می توانید با رزرو تور یک روزه و سفر به این دریاچه، روزی فوق العاده و پر از آرامش را سپری کنید.

راه های اقامت در این دریاچه

اگر قصد سفر به دریاچه ولشت و اقامت در آن را دارید، در اطراف این دریاچه سوئیت آپارتمان هایی برای اقامت وجود دارند. همچنین می توانید از هتل ها و سوئیت ها یا خانه های محلی شهرهای اطراف دریاچه مانند کلاردشت برای اقامت بهره ببرید. و حتی می توانید قبل از سفر، هتل  و اقامتگاه و یا ویلای مناسب خود را رزرو کرده تا با مشکل نبود مکان برای اقامت مواجه نشوید و سفری سراسر شادی و آرامش را داشته باشید. همچنین می توانید با اقامت در طبیعت اطراف دریاچه، تجربه ای متفاوت از کمپینگ را داشته و شبی به یادماندنی را رقم بزنید.

 برای اقامت در شب های زیبای دریاچه، باید وسایل لازم و ضروری مانند چادر مناسب و ضد آب و لباس گرم را همراه خود داشته باشید. چرا که ممکن است در طول شب، با بارش باران مواجه شوید.گزینه ی هیجان انگیز جذاب و جدید دیگر برای اقامت در دریاچه ولشت، شب خواب شناور می باشد. شما میتوانید با سوار شدن در شناور های مخصوص شب خواب، به روی آب بروید و شبی فوق العاده رویایی و آرام را روی آب تجربه کنید.

اقامت در بهترین هتل های نزدیک برای دسترسی راحت به دریاچه ولشت

علاوه بر گشت و گذار و سپری کردن بهترین ساعات در دریاچه ولشت، میتوانید جاذبه های کم نظیر شهر های اطراف مانند کلاردشت یا چالوس و مرزن آباد را نیز تجربه کنید. به عنوان مثال می توانید قبل از رفتن به دریاچه از جاذبه های نزدیک دیگری مانند روستای هریجان کلاردشت نیز دیدن کنید. و سفر خود را با تجربه ی مکان های جذاب بیشتری به بهترین سفر عمر خود تبدیل کنید. همانطور که گفتیم میتوانید در هتل ها و ویلا های شهر های نزدیک دریاچه ولشت اقامت کنید. از جمله هتل های نزدیک ولشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هتل پارسیان آزادی خزر(هایت)چالوس

هتل پارسیان، هتلی پنج ستاره با امکانات بی نظیر می باشد که در مقابل تله کابین نمک آبرود قرار دارد. فاصله ی این هتل تا دریاچه ولشت ۴۶ کیلومتر و معادل ۵۶ دقیقه می باشد.

هتل کوروش چالوس

این هتل در کیلومتر ۲ بلوار ۱۷ شهریور واقع است که  فاصله ی آن تا دریاچه ولشت ۳۶ کیلومتر و ۴۷ دقیقه می باشد.

هتل ملک چالوس

هتل ملک با فاصله ی ۳۸ کیلومتری از دریاچه ولشت در جاده چالوس به نوشهر قرار دارد. و ۵۴ دقیقه با دریاچه ولشت فاصله دارد.

هتل ونوس پلاس چالوس

 هتل ونوس جزو هتل های بسیار عالی می باشد. و با فاصله ی ۴۷ کیلومتری از دریاچه، در شهرک توریستی نمک آبرود و در مقابل رستوران آبشار قرار دارد. پس از سپری کردن یک ساعت و سه دقیقه از این هتل، می توان به دریاچه ی زیبا و بی نظیر ولشت رسید.

مجتمع جهانگردی چالوس

 این مجتمع هم با فاصله ی ۳۰ کیلومتری از دریاچه ولشت در کیلومتر ۵ جاده چالوس به کرج و در مقابل پارک فین قرار دارد. با سپری کردن فاصله زمانی ۴۵ دقیقه ای از این مجتمع، میتوانید به بهشت مازندران، دریاچه ولشت برسید.

هتل نارین چالوس

این هتل هم در جاده چالوس به سمت نمک آبرود در شهر هچیرود واقع است. که فاصله ی آن از دریاچه ۴۷ کیلومتر و به اندازه ی یک ساعت می باشد.

هتل آپارتمان کلار چالوس

هتل کلار در ۱۷ کیلومتری چالوس واقع در شهر کلارآباد، یکی دیگر از هتل های نزدیک به دریاچه ولشت می باشد. با اقامت در این هتل و طی فاصله ی ۵۳ کیلومتری و فاصله زمانی یک ساعته، می توان به دریاچه رسید.

البته هتل ها و اقامتگاه های محلی بسیاری در شهر ها و روستاهای اطراف دریاچه وجود دارند و مواردی که نام بردیم تنها چند نمونه از آنها می باشند. میتوانید با اقامت در هر کدام از این اقامتگاه ها سفری جذاب به نگین مازندران، دریاچه ولشت داشته باشید.

معرفی جاذبه های گردشگری منحصر به فرد شهر ها و مناطق نزدیک دریاچه ولشت

با اقامت در شهر های نزدیک میتوانید علاوه بر دریاچه ولشت از بهترین و بکر ترین جاذبه های مازندران دیدن کنید. و به قول معروف با یک تیر دو نشان بزنید. از جاذبه های نزدیک دریاچه که دیدن آنها خالی از لطف نیست، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روستای هریجان که با آب و هوای دل انگیز و طبیعت جذاب خود دلبری می کنند. و آبشار ۸۰ متری هریجان بر جذابیت این روستا افزوده است.
  • منطقه مشهور و ییلاقی مازیچال که در ارتفاعات قرار دارد و با اقیانوسی از ابر های زیبا پوشیده شده است.
  • آبشار اکاپل واقع در جنگل های کلاردشت،که چشم انداز بدیع و خیره کننده خود را به رخ مسافران و گردشگران می کشد.
  • جنگل مچل که به عنوان زیباترین منطقه ی طبیعی و جنگلی مازندران شناخته می شود.
  • مرداب دریوک هم به عنوان یکی از مرداب های وهم برانگیز مازندران، در جنگل های پوشیده از درخت و سرسبز کلاردشت قرار دارد.
  • کوه کلاک با شکوه و عظمت و مناظر طبیعی زیبایی که دارد، در یکی از روستاهای توریستی مازندران قرار دارد و مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران بسیاری است.
  • کاخ اجابیت که با گچ بری ها و تزیینات زیبا، متعلق به دوران سلطنت پهلوی در کلاردشت می باشد. به عنوان یک جاذبه ی تاریخی و گردشگری می توان از این کاخ بازدید کرد. و در کنار سایر جذابیت های مازندران زیبا و دریاچه ولشت، به تاریخ نه چندان دور ایران قدم گذاشت و سفری جذاب و متنوع را تجربه کرد.
  • جنگل آرزو که همچون یک تابلوی نقاشی زیبا خودنمایی می کند. یکی دیگر از مناطق بکر و بی نظیر برای بازدید در کنار بازدید از دریاچه ولشت می باشد.
  • علم کوه، که بعد از قله ی دماوند به عنوان دومین قله ی مرتفع ایران شناخته می شود. این کوه سالانه مقصد کوهنوردان و گردشگران بسیاری از ایران و خارج از کشور می باشد.
  • دریاچه حصارچال هم جزو دریاچه های فصلی استان مازندران می باشد که در فصل تابستان و اوایل پاییز با ذوب یخ ها و برف ها سرچشمه می گیرد. این دریاچه در مسیر صعود به علم کوه واقع شده است و بیشتر کوهنوردان شب را در کنار این دریاچه زیبا سپری می کنند.
  • یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کلاردشت، تپه کلار می باشد. که قدمتی ۴ هزار ساله دارد. و جزو ارزشمندترین تپه های باستانی است که در سال ۱۳۴۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
  • و بیشمار جاذبه ی ارزشمند دیگر که از شمارش خارج است و فقط و فقط بستن کوله بار سفر را می طلبد. تا قدم به بهشت ایران بگذارید و تک تک جاذبه های بی همتای آن، علی الخصوص دریاچه ولشت را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

با توجه به مواردی که در خصوص زیبایی ها و ویژگی های منحصر به فرد دریاچه ولشت گفتیم، کم لطفیست که به مازندران زیبا سفر کنید و دریاچه ولشت را با تمام شکوه و زیباییش نبینید. در کنار دیدن سایر جاذبه ها و مکان های بکر و بی نظیر این استان، میتوانید از تفریحاتی که در این بهشت بکر خدادادی برای گردشگران فراهم شده است، بهره مند شوید. و سفری خاطره انگیز و بی دغدغه را همراه عزیزان خود به این دریاچه ی سراسر زیبایی داشته باشید. و با تجربه ی زیباترین جاذبه ی طبیعت کلاردشت، بهترین و به یاد ماندنی ترین لحظات را در دفتر خاطرات ذهن خود به ثبت برسانید.

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد و در شهرستان چالوس واقع شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت؟

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت، فصل بهار و تابستان است.

دریاچه ولشت کجاست؟

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*