دیدنی های شیراز

جاهای دیدنی شیراز + تصویر و آدرس ۱۴۰۱

شیراز یکی از شهرهای نام آشنای ایران است که آوازه آن در تمام جهان پیچیده است. شهری که خاک اش شاعران و هنرمندان بی بدیلی ادامه مطلب

شیراز یکی از شهرهای نام آشنای ایران است که آوازه آن در تمام جهان پیچیده است. شهری که خاک اش شاعران و هنرمندان بی بدیلی همچون حافظ و سعدی را در خود پرورانده است. و پایتخت بزرگانی همچون کریمخان زند بوده است که به حق وکیل رعایای دوران خود بوده است. جاهای دیدنی شیراز بسیار است که در این مقاله بطور کامل به تعدادی از آن ها پرداخته ایم.

این شهر بی نظیر با القاب با شکوهش میزبان بناهای سرشار از ذوق هنری و شوق مذهبی می باشد. بناهایی که بند بند وجودشان بازگو کننده تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم می باشد. شکوفه ها و عطر مست کننده بهارنارنج در اردیبهشت ماه جذابیت های این شهر را دو چندان می کند. جاذبه های شیراز قابل شمارش نیستند. قطعا بازدید از تمامی این جاذبه ها در یک سفر کوتاه مدت امکان پذیر نمی باشد.


اما هر شهری در میان جاذبه‌های گردشگری‌اش چند جای بسیار محبوب دارد که در این مطلب به معرفی بهترین مکان های دیدنی شیراز با عکس و آدرس می‌پردازیم. برای رزرو هتل ارزان در شیراز نیز پیشنهاداتی برای شما داریم.

مجموعه وکیل شیراز

مجموعه وکیل شیراز یادگاری باقی مانده از نخستین پادشاه سلسله زندیان، کریمخان زند ملقب به وکیل الرعایا می باشد. این مجموعه بی نظیر شامل بازار، مسجد، حمام و آب انبار می شود.

مسجد وکیل که در قلب شهر شیراز واقع شده، در دوران گذشته یکی از اصلی ترین مساجد شهر به حساب می آمده است. این مسجد دو ایوانی دارای دو شبستان است که با کاشی های معرق و هفت رنگ تزئین شده است. حمام این مجموعه در فاصله بسیار اندکی با مسجد قرار گرفته است.

حمام وکیل شیراز

 این حمام یکی از زیباترین حمام های دوران خود به حساب می آید. زیباترین المان های معماری در گرمابه های سنتی را می توان در این حمام مشاهده نمود. حمام وکیل در طی سالیان مختلف بارها تغییر کاربری یافت. اما امروزه این حمام تاریخی به یک موزه جالب تبدیل گشته است.

بازار وکیل نیز یکی دیگر از عناصر بسیار جذاب مجموعه وکیل محسوب می شود. این بازار به شکل هزارتو طراحی گشته است. داخل این بازار پر از دالان های مختلف، حجره های رنگارنگ و کاروانسراهای متعدد می باشد. پرتوهای نور از داخل روزنه ها و هورنوهای داخل سقف طاقی شکل بازار بر روی حجره ها می تابد و منظره فوق العاده زیبایی را خلق می کند.

آب انبار وکیل نیز در نزدیکی مسجد وکیل بنا گشته است. بازدیدکنندگان در این آب انبار می توانند با مهندسی سنتی آب در گذشته آشنا گردند. امروزه این آب انبار به موزه آب تبدیل گشته است. در این موزه انواع ماکت های سازه های تاریخی آبی قرار گرفته است. این ماکت ها نشان می دهند که ایرانیان از دیرباز تاکنون چگونه با مشکل کمبود آب مواجه می شدند و برای آن راهکار پیدا می کرده اند.

خانه زینت الملوک

یکی از خانه های تاریخی شهر شیراز، خانه زینت الملوک می باشد. این خانه در دوران قاجار ساخته شده است و متعلق به زینت الملوک قوامی بوده است. خانه زینت الملوک دارای اتاق های متعدد و یک تالار شاه نشین می باشد.

اصلی ترین و زیباترین تزئینات معماری در تالار شاه نشین به کار رفته است. سقف های چوبی این تالار مزین به نقوش رنگارنگ و متنوع گل و گیاه، پرندگان و حیوانات مختلف می باشد. زیر زمین این خانه یکی از شاخص ترین بخش های خانه به حساب می آید. در حال حاضر این زیرزمین گسترده و وسیع به عنوان نگارخانه مورد استفاده قرار می گیرد.  

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک با نام مسجد صورتی شیراز شناخته می شود. این مسجد جولانگاه رنگ و نور است. تمام بنای مسجد با کاشی های هفت رنگ گل سرخ و گل زنبق تزیین گشته است. انعکاس نور از میان اورسی های مسجد بازی رنگ فوق العاده ای را بر روی ستون ها و فرش های مسجد پیاده کرده است.

مسجد نصیرالملک شیراز به دستور میرزا حسن علی خان ساخته شده است. حسن علی خان ملقب به نصیرالملک یکی از اعیان دوره قاجاری به حساب می آمد. این مسجد دو شبستان دارد که در بخش شرقی و غربی مجموعه قرار گرفته است. شبستان غربی معروف به شبستان تابستانه است که دارای پوشش آجری می باشد. این شبستان استوار بر دوازده ستون سنگی می باشد که دارای طرح مارپیچ است. این دوازده ستون استعاره از دوازده امام شیعیان هستند.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا یکی از باغ های زیبای شیراز است که قدمت بسیار زیادی دارد. به طوری که گفته می شود این باغ در دوران ساسانیان و پیش از اسلام بسیار آباد و سرسبز بوده است. باغ دلگشا در طول دوره های تاریخی مختلف بارها مورد توجه حکمرانان مختلف قرار گرفت.به همین خاطر بارها دستخوش تغییرات مختلف شده است. در طی دوره های مختلف بخش هایی از آن از بین رفته اند و بخش هایی نیز به آن الحاق شده اند.

در وسط این باغ یک عمارت کلاه فرنگی بنا گشته، که به عنوان اولین کلاه فرنگی ایران ثبت شده است. عمارتی سه طبقه که خبر از شکوه و عظمت آن در روزگاران گذشته می دهد. این عمارت دارای چهار شاه نشین می باشد که به سبک کاخ های بیشاپور طراحی شده اند.

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز با نام مسجد آدینه نیز شناخته می شود. بر اساس کاوش هایی که باستان شناسان در این مسجد انجام داده اند، احتمال می رود که این مسجد بر روی بقایای یک عبادتگاه که احتمالا آتشکده بوده، بنا شده است.

اما بنای خود مسجد به دوره حکومت لیث صفاری باز می گردد. این مسجد در طی دوره های مختلف مرمت گشته است.

در وسط حیاط مسجد جامع عتیق شیراز یک ساختمان بنا گشته است. این ساختمان معروف به دارالمصحف یا خدای خانه می باشد. این ساختمان به منظور کتابت و نگهداری قرآن کریم مورد استفاده قرار می گرفته است. به صورتی که حافظان قرآن در داخل این ساختمان مشغول تلاوت قرآن می گشتند. سپس کاتبان نیز هنگام تلاوت کلام خدا به کتابت آن می پرداختند.

در هر گوشه این عمارت چهارگوش یک ستون مدور و قطور دیده می شود، که بنای ساختمان بر آنها استوار می باشد. یک کتیبه بسیار ارزنده به خط ثلث بر روی دیواره های این عمارت دیده می شود. این کتیبه ها اشعار عربی ای هستند که در شان قرآن سروده شده اند.

مسجد جامع عتیق

عمارت شاپوری

یکی دیگر از باغ عمارت های مجلل و پر ابهت شهر شیراز، عمارت شاپوری می باشد. قدمت این باغ و عمارت فوق العاده زیبای آن به دوران پهلوی اول باز می گردد. عمارت شاپوری متعلق به یکی از تجار بزرگ و صاحب نام شیراز به نام عبدالصاحب شاپوری بوده است.

معماری این عمارت تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی است. همین موضوع جلوه ویژه ای به این عمارت بخشیده است که کمتر در خانه های تاریخی این شهر مشاهده می شود. سرسبزی و طراوت باغ نیز جلوه عمارت را دو چندان کرده است.

عمارت شاپوری شیراز در حال حاضر به رستوران و کافی شاپی معروف تبدیل گشته است. به این ترتیب بازدیدکنندگان می توانند، ضمن میل غذا یا نوشیدن یک نوشیدنی خوش طعم از حضور در این بنای زیبا لذت ببرند.

عمارت شاپوری شیراز

شاهچراغ

یکی از معروف ترین زیارتگاه های شیراز که هر ساله زائران زیادی را به سمت خود جذب می نماید، شاهچراغ می باشد. اما این زیارتگاه تنها یک جاذبه مذهبی به حساب نمی آید. بلکه معماری حیرت انگیز این زیارتگاه گردشگران را زیادی را به سمت خود فرا می خواند. تلفیق بی نظیر آینه کاری و کاشی کاری در این زیارتگاه مذهبی جلوه گری خاصی دارد.

شاهچراغ به عنوان فرزند ارشد امام موسی کاظم و برادر امام رضا شناخته می شود. آرامگاه او امروزه به محلی متبرک برای زائران تبدیل گشته است. به طوری که از نقاط مختلف کشور برای زیارت و مشکل گشایی به این زیارتگاه رجوع می کنند.

شاهچراغ شیراز

خانه منطقی نژاد(موزه موسیقی شیراز)

خانه منطقی نژاد یکی از خانه های قجری شیراز محسوب می شود. این خانه به یکی از تاجران دوران قاجار به نام منطقی نژاد تعلق داشته است. این خانه نسبت به دیگر عمارت های شهر، کوچک تر است. اما از لحاظ زیبایی بصری هیچ کم و کاستی ای در آن احساس نمی شود.

برجسته ترین بخش این خانه، شاه نشین آن می باشد. روی دیوارها و سقف این شاه نشین نقاشی های فوق العاده زیبایی از قصرهای اروپایی، گل و بوته و صورت زنان نقش بسته است. در تالار آینه این خانه می توان تلفیق چشم نواز و حیرت انگیز چوب و آینه را در کنار هم مشاهده نمود. همین ظرافت ها و تزئینات فوق العاده باعث شده تا این خانه را به عنوان موزه هنرهای اسلامی اعلام کنند.

آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی از شعرای معروف دوران مغول، کمال الدین ابوالعطا بود که با نام خواجوی کرمانی شهرت یافته بود. خواجوی کرمانی یکی از غزل سرایان توانای ایرانی بود که می توان نبوغ وی را از ابیات اشعارش درک نمود.

این شاعر نامدار از اهالی کرمان بود. وی در طول عمر سفرهای بسیار کرد و در کشورها و شهرهای مختلفی ساکن گشت. اما در نهایت در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز دیده از جهان فرو بست. از همین رو وی را در همین شهر به خاک سپردند. در سال ۱۳۱۵ آرامگاه زیبایی در مقبره او بنا گشت که بر روی دیواره های آن ابیاتی از اشعار وی به خط نستعلیق حک گشته است.

خانه سعادت(موزه خاتم)

محله سنگ سیاه یکی از محلات بسیار قدیمی و تاریخی شهر شیراز می باشد. در دل کوچه پس کوچه های این محله خانه های قدیمی زیادی جاخوش کرده اند، که هر کدام از آنها قصه و داستان خود را دارند. خانه سعادت یکی از آن خانه ها است، که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

خانه سعادت نیز مانند تمامی خانه های قجری شیراز به سبک معماری بسته ساخته شده است و از اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. معماران این خانه در ساخت آن نهایت ذوق و سلیقه خود را به کار برده اند. شما می توانید تجلی این سلیقه را به محض ورود به حیاط بر رخ بام خورشیدی شاه نشین خانه مشاهده کنید.

ستون های گچبری شده بی نظیر، کاشی کاری های زیبا و رنگارنگ همگی جلوه فوق العاده ای به خانه بخشیده اند.

سازمان میراث فرهنگی استان فارس در سال ۱۳۸۴ به مرمت این بنای ارزشمند پرداخت. پس از آن بی نظیرترین آثار خاتم کاری شیراز را در این خانه به معرض نمایش گذاشت. از همین رو خانه سعادت به موزه خاتم و یا خانه خاتم شهرت یافته است.

باغ جهان نمای شیراز

یکی از اماکن دیدنی و تفریحی شهر شیراز، باغ جهان نمای آن به حساب می آید. باغ جهان نما با وسعت سه هکتار یک از پهناورترین باغ های این شهر به حساب می آید.

درختان کهنسال و سر به فلک کشیده کاج و سرو در این باغ خبر از قدمت آن می دهند. انواع درختان مرکبات و گل و گیاه نیز در این باغ زیبا یافت می شود. ساختار این باغ از ساختار چهار باغ های ایرانی تبعیت می نماید. زیبایی این باغ باعث شده تا در کتب مختلف تاریخی و سفرنامه ها از آن نام برده شود. توصیفات گوناگون این دستنوشته های تاریخی تصویری از بهشت را برای این باغ ترسیم نموده اند. حتی در یک کتاب، از باغ جهان نما با عنوان باغ زینت الدنیا یاد شده است.

در وسط این باغ، عمارتی مجلل نیز بنا گشته است. این عمارت دارای پلانی هشت ضلعی است که در دو طبقه ساخته شده است. نمای این عمارت آجری است و در گذشته به جای پنجره های فلزی که در حال حاضر دیده می شود، پنجره هایی چوبی قرار داشته است.

این باغ زیبا در نزدیکی حافظیه قرار دارد و شما به راحتی می توانید پس از بازدید از حافظیه خود را به این باغ مصفا برسانید.

باغ جهان نمای شیراز

باغ موزه هفت تنان

یکی از قدیمی ترین باغ های شهر شیراز، باغ هفت تن می باشد. این باغ بزرگ و مصفا پیش از دوران حکومت زندیان وجود داشته است. اما عمارت موجود در آن در دوره حکومت کریمخان زند بنا گشته است. در این عمارت مقبره هفت عارف گمنام وجود دارد، که باعث شده تا نام باغ هفت تن یا هفت تنان بر آن گذاشته شود. کریمخان زند دستور داد تا بر روی هر کدام از این مقبره ها سنگ های بزرگ بدون کتیبه ای قرار دهند. در مورد این قبرها داستان و افسانه های مختلفی مطرح گشته است.

این بنا تا چندین سال پیش یکی از خانقاه های معروف دراویش بوده است. اما در حال حاضر این باغ و عمارت آن به موزه سنگ هفت تنان تبدیل گشته است.

از ویژگی های برجسته این بنا می توان به نقاشی های عجیب و جالب عمارت اشاره نمود. این نقاشی ها که بر روی گچ نقش بسته اند، پنج مجلس را به تصویر می کشند. این پنج مجلس شامل نقاشی درویشی جوان، نقش موسی در حال شبانی، نقاشی یک درویش با تبرزین و کشکول، نقش شیخ صنعان و دختر ترسا و نقاشی ابراهیم می گردد.

آرامگاه بی بی دختران

آرامگاه بی بی دختران یکی از زیارتگاه های شهر شیراز است که معماری قابل توجهی دارد. این آرامگاه به دستور همسر قتلان یا قتلغ خان که موسس سلسله آل مظفر بوده، ساخته شده است.

گفته می شود بی بی خدیجه یا ام عبدالله یکی از فرزندان حسین بن علی بن حسین می باشد. آرامگاه او با نام آرامگاه بی بی دخترون یا همان بی بی دختران شناخته می شود. این آرامگاه یک بار در زلزله به کلی تخریب می شود. اما در دوره ایلخانی و به دستور محمد قلی خان بازسازی می گردد.

آرامگاه بی بی دختران

مسجد صورتی با شهرت جهانی

مسجد نصیر الملک یا مسجد صورتی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که شهرتی جهانی دارد. سالیانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی که به شیراز سفر می‌کنند برای دیدن اعجاب شیشه کاری‌های این مسجد اول صبح در محل حاضر می‌شوند و ممکن است ساعت‌ها برای گرفتن چند عکس زمان صرف کنند.

مسجد نصیرالملک به داشتن شیشه کاری‌های رنگی معروف است اما نباید از مقرنس کاری و کاشی کاری بی‌نظیری که دارد چشم‌پوشی کرد. این مسجد دو شبستان برای استفاده در فصل‌های گرم و سرد دارد. یکی از شبستان‌ها که برای فصل تابستان طراحی شده در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و گرم شدن مقاوم است.
برای دیدن بهترین نور شیشه کاری‌های رنگی این مسجد، باید قبل از ساعت ۱۰ صبح در محل حاضر باشید تا زیبایی‌های مسجد صورتی با فضایی معنوی خودش را به شما نشان دهد.

مسجد صورتی جاذبه گردشگری شیراز
دیدنی های شیراز مسجد صورتی

آدرس مسجد نصیر الملک: شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچهٔ نصیر الملک

ساعات بازدید: ۷ الی ۱۷

ارگ کریمخان، یادگار پادشاهان زند

ارگ کریمخان که یادگار دوران زندیه است، با ۴۰۰۰ متر مربع وسعت، دو بخش نظامی و مسکونی دارد. این مجموعه ۴ برج ۱۴ متری دارد و با دیوارهایی به طول ۱۲ متر محصور شده است. هرچه فضای بیرونی ارگ، نظامی و خشک است؛ فضای درونی متفاوت است. وقتی از دیوارهای قطور و بلند ارگ می‌گذرید، می‌بینید که بر خلاف نمای بیرونی، ایوان‌های نقاشی شده، باغچه و آبنما با ظرافت تمام خودنمایی می‌کنند.
اطراف ارگ کریمخان پر از مغازه‌های سوغات شیراز و فالوده فروشی‌های معروف است که گهگداری برای خرید باید در صف طولانی بایستید. بسیاری از جاهای دیدنی شیراز به ارگ کریمخان نزدیک هستند و شما می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

ارگ کریمخان

آدرس ارگ کریمخان: شیراز، شمال شرق میدان شهدا

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۱:۳۰

باغ نارنجستان قوام و یک خاندان قدیمی

باغ نارنجستان قوام از جاذبه‌ های گردشگری شیراز است. از اعجاب زیبایی این باغ می‌توان به ۷ هنر ایرانی به کار رفته در بنا اشاره کرد. در بناهای قوام از گچ بری، نقاشی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق و منبت کاری استفاده شده است.

نارنج و عطر شکوفه های بی نظیر آن، یکی از جاذبه ها شیراز به حساب می آیند. در باغ نارنجستان قوام تمام این جاذبه ها یک جا کنار هم جمع شده اند. درختان خوش قد و بالای نارنج در دو سمت باغ به شکل قرینه خود نمایی می کنند. حوضچه ها و باغچه هایی که در وسط این درختان کاشته شده است، نمود زیبایی از باغ های ایرانی هستند که به عمارتی زیبا ختم می شوند.

مجموعه قوام شیراز در دوره قاجار و به دستور علی محمد خان قوام بنا گشته است. علی محمدخان قوام  از این بنا به عنوان دارالحکومه و اجرای امور سیاسی استفاده می نموده است. این مجموعه دارای بخش های مختلفی از جمله مکتب خانه قوام، دیوانخانه قوام، حسینیه قوام، حمام، زنجیرخانه و اصطبل تقسیم می گردد. ظاهرا در گذشته یک بازارچه کوچک نیز وجود داشته است، که به هنگام احداث خیابان لطفعلی خان زند آن را از بین برده اند.


دیدنی های شیراز - نارنجستان قوام

آدرس نارنجستان قوام: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۲۰

مسجد وکیل و راز ستون های سنگی

مسجد وکیل یکی از جاهای دیدنی شیراز است که از زمان زندیه به جای مانده است. احتمالا با دیدن عکس‌هایی از مسجد وکیل، به این فکر کرده اید که چرا سنگ‌تراشی ستون‌ها به شکل مارپیچ هستند و چرا در یک مسجد ۴۸ ستون وجود دارد؟

بعد از چندین سال تحقیق درباره‌ی شکل مارپیچ ستون‌ها، محققان و تاریخ شناسان به این نتیجه رسیدند که شکل ظاهری این ستون از معماری بودائیان در زمان افشار وارد معماری ایرانی شده و به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاوم‌تر بودن، از این فرم در معماری مسجد وکیل استفاده شده است.

راز ستون‌های نزدیک به هم و بلند مسجد وکیل در تجربه‌ای عرفانی با گذر از بین این ستون‌ها خلاصه شده است. گفته می‌شود که وجود این ستون‌ها در مسجد، برای تلقی حالت عروج انسان از فرش به عرش است.

مسجد وکیل جاذبه های گردشگری شیراز

آدرس مسجد وکیل: شیراز، خیابان طالقانی، مجاور بازار وکیل

ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۲۰

دروازه قرآن با سرگذشت قرآن ۱۷ کیلوگرمی

دروازه قرآن یکی از نمادهای اصلی تاثیرات قرآن مجید بر زندگی مردم ایران زمین می باشد. این دروازه تنها دروازه باقی مانده از میان شش دروازه قدیمی شهر شیراز است که از دوران گذشته بر جای مانده است.

این دروازه به دستور یکی از امیران سلسله آل بویه به نام عضدالدوله دیلمی بنا گشته است. عضدالدوله دیلمی دستور داد تا بر بالای این دروازه یک جلد قرآن قرار دهند. تا به این صورت اهالی شهر به هنگام خروج از شهر از زیر این قرآن عبور کنند و در پناه آیات آن و سایه خداوند رهسپار شوند.

این دروازه نیز همچون دیگر دروازه های شهر از گزند روزگار در امان نماند و رو به ویرانی نهاد. اما اهمیت دروازه قرآن و جایگاه مذهبی آن باعث شد تا این دروازه در دوره حکومت کریمخان زند مرمت گردد. در آن دوره در اتاقک بالای دروازه دو جلد قرآن بزرگ و نفیس قرار داده شد. این دو قرآن با نام قرآن هفده من شناخته می شوند، که در حال حاضر در موزه پارس نگهداری می شوند.

دروازه قرآن شیراز

باغ ارم، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی شیراز است. این باغ به لحاظ معماری و هنرهای به کار گرفته شده در ساختش، بسیار غنی و با ارزش است.  در حال حاضر تاریخ مشخصی از زمان ساخت این باغ وجود ندارد. اما بر اساس کتاب‌های تاریخی باقی مانده، این باغ در قرن دهم و زمان سلجوقیان نیز وجود داشته و در زمان زندیان بازسازی شده است.
عمارتی که در مرکز باغ قرار دارد در زمان قاجار ساخته شده است و یکی از آثار برجسته‌ی زمان قاجار به شمار می‌آید. نقاشی‌ها، گچ بری‎ها و کاشی‌کاری‌های ساختمان باغ ارم از نمونه‌های بسیار زیبای هنر ایرانی در زمان قاجار هستند.
در محوطه‌ی باغ ارم این روزها تفریحاتی برای مسافران و بازدید کنندگان وجود دارد. می‌توانید لباس محلی تهیه کنید و در باغ عکس یادگاری بگیرید و در محوطه‌ی باغ، فالوده شیرازی اصل بخورید و از بودن در جاهای دیدنی شیراز لذت ببرید.

تنوع گیاهی در این باغ بسیار بالا است. گیاهان مختلفی از نقاط مختلف جهان به این باغ آورده شده اند. همین موضوع سبب شده که این باغ به نمایشگاه گل و گیاه تبدیل گردد و یکی از دل انگیزترین باغ های ایرانی باشد.

باغ ارم-جاهای دیدنی شیراز

آدرس باغ ارم: خیابان ارم، نرسیده به میدان ارم

ساعت بازدید:
دو ماه اول سال: ۸ صبح تا ۲۰
از خرداد تا انتهای شهریور: ۸ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷


باغ عفیف آباد و تجلی هنر معماری

در باغ عفیف آباد شما تنها با یک باغ ایرانی زیبا رو به رو نیستید. شما همزمان با بازدید از باغ، موزه‌ی اسلحه های نظامی قدیمی و یک عمارت شاهانه را هم خواهید دید. در باغ عفیف آباد هم می‌توانید از غرفه‌ی مربوطه، لباس سنتی شیرازی کرایه کنید و با همسفران‌تان در محیط زیبای باغ و عمارت عکس‌های یادگاری بگیرید.

در ساعتی از غروب خورشید، منظره ی عمارت و حوض بزرگ جلوی آن بسیار دلربا می‌شود و می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی گرفت. باغ عفیف آباد از مکان‌های گردشگری شیراز است که محیط آن حسابی انرژی مثبت دارد. البته نباید از یاد برد که به طور کلی سفر به شهر شیراز برای هر مسافری سرشار از تجربه‌ها و حس‌های مثبت خواهد بود.

باغ عفیف آباد جاذبه های گردشگری شیراز

آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷

باغ جهان نما از قدیمی ترین جاهای دیدنی شیراز

شهر شیراز پر از باغ‌های کوچک و بزرگ باشکوه است اما می‌توان گفت هیچ کدام از آنها به دیگری شبیه نیست. باغ جهان نما قدیمی‌ترین باغ شیراز است که از قرن ۹ هجری قمری ساخته شده است. کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری دستور ساخت یک کوشک در باغ جهان‌نما را داد و اطراف آن را درخت‌کاری و خیابان‌کشی کرد. این باغ در سال ۱۳۸۳ بازسازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
باغ جهان نما از آن مکان های دیدنی شیراز است که به جاذبه های گردشگری دیگر نزدیک است. شما با رفتن به این باغ می‌توانید از آرامگاه حافظ، دروازه قرآن، باغ ملی و تکیه هفت تنان که در نزدیکی باغ جهان نما هستند؛ دیدن کنید.

باغ جهان نما جاهای دیدنی شیراز

آدرس باغ جهان نما: شیراز- ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)- بالاتر از میدان حافظیه

ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰

حمام وکیل و معماری با شکوه

حمام وکیل یکی دیگر از بناهایی است که به دستور کریم خان زند در شیراز و در نزدیکی بازار و مسجد وکیل ساخته شده است. چیزی که در ساخت این حمام بسیار به چشم می آید، معماری و مصالح به کار رفته در آن است. حمام وکیل که پیش از این به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده قرار گرفته بود، بعد از آسیب‌هایی که به آن وارد شد؛ توسط میراث فرهنگی پس گرفته شد و تغییر کاربری داد.

این روزها شما می‎‎‎‎‎توانید به حمام وکیل بروید و از موزه‌ی آن دیدن کنید. البته این موزه با موزه‌های دیگر متفاوت است. در حمام وکیل مجسمه‌ی آدم‌ها را در حال انجام کارهای متفاوت از دلاکی تا کیسه‌کشی و آرایشگری می‌بینید. یکی از جاذبه‌های دیگر این موزه صدا گذاری روی اشخاص و قسمت‌های مختلف حمام است. گویی هنوز آدم‌ها در آنجا مشغول انجام کارهای روزمره‌شان هستند. یکی از چشم نوازترین جاهای دیدنی شیراز همین مجموعه وکیل است.

حمام وکیل-جاهای دیدنی شیراز

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، حمام وکیل

ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۰
نیمه دوم سال: ۸ صبح تا ۱۹

آرامگاه حافظ و قرن‌ها تغییر

آرامگاه حافظ یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شیراز است. اکثر مسافران در لیست جاذبه های گردشگری شیراز که قرار است به آن‌ها سر بزنند؛ مقبره‌ی حافظ را دارند. این مقبره و بنای آن در طی قرون بارها تغییر پیدا کرده و مرمت شده است. سنگ مرمری که این روزها بر روی مزار حافظ قرار گرفته است، نتیجه‌ی مرمت و تغییراتی است که در زمان زندیه به دستور کریم خان اعمال شده است.
در برخی منابع گفته شده که ۸ ستون اطراف مزار آرامگاه استعاره‌ای از ۸ در بهشت و زندگی حافظ در قرن هشتم دارد. همچنین گنبد مقبره که نمادی از آسمان تلقی می‌شود، شبیه به کلاه دراویش ترک است.

آدرس آرامگاه حافظ: حد فاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، روبه‌روی مجموعه ورزشی حافظیه

ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰
نیمه دوم سال: ۸ تا ۲۱:۳۰

موزه سنگ هفت تنان، عمارتی با شهرت کم از دیدنی های شیراز

موزه سنگ هفت تنان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. وجود باغ به زمان قبل از زندیه برمی‌گردد اما عمارتی که در باغ ساخته شده؛ از آثار زمان زندیه است. در این عمارت یکی از برجسته‌ترین نقاشی‌های به جا مانده از زمان زندیه را می‌بینید که هر کدام اشاره به داستانی دارند. ۵ نقاشی که روی طاقچه‌های عمارت وجود دارند اشاره به داستان‌های درویش با تبرزین و کشکول، موسی در حال شبانی، منظره‌ی شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم، و نقش درویش جوان می‌شود.
علت این نامگذاری برای موزه سنگ تکیه هفت تنان، وجود آرامگاه ۷ عارف در فضای باغ است که کریمخان بر مزار هر کدام سنگ بدون کتیبه‌ای گذاشته است.

موزه سنگ هفت تنان

آدرس باغ تکیه هفت تنان: شیراز، بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام
ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۰
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۸


آرامگاه سعدی از جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی که در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است، یکی از آثار معماری با ارزشی است که در شیراز وجود دارد. بنایی که در حال حاضر در سعدیه می‌بینید را محسن فروغی، استاد معماری دانشگاه هنرهای زیبای تهران طراحی کرده است. مقبره‌ی سعدی در محل خانقاهی است که سال‌های آخر زندگی‌اش را در آن می‌گذراند. البته آرامگاه سعدی نیز مثل آرامگاه حافظ در طی این قرن‌ها، بارها تخریب، بازسازی و مرمت شده است.

شما می‌توانید با بازدید از مقبره‌ی سعدی از محیط و اتمسفر موجود در آنجا لذت ببرید و درباره‌ی زندگی این شاعر گران مایه بیشتر بدانید. علاوه بر این، همزمان با بازدید از آرامگاه سعدی می‌توانید به باغ دلگشا هم سر بزنید و با یک تیر در جاهای دیدنی شیراز دو نشان بزنید.

آدرس آرامگاه سعدی: شیراز، بلوار بوستان
ساعت بازدید:
نیمه اول سال: ۷:۳۰ تا ۲۲
نیمه دوم سال: ۸ تا ۱۸

سفر به شیراز

همان‌طور که پیش از این گفته شد، شیراز جاهای دیدنی زیادی دارد. پس برای دیدن این مکان های گردشگری باید وقت زیادی صرف کنید. ما برای اقامت شما پیشنهادی کاملا اقتصادی داریم. شما می‎توانید با استفاده از اپلیکیشن اسنپ روم، هتل، مهمانپذیر و اقامتگاه سنتی در شیراز رزرو کنید.

جاهای دیدنی شیراز + تصویر و آدرس ۱۴۰۱

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*