پارک‌های تهران

معرفی بهترین پارک های تهران

پارک‌های تهران از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر تهران است که در جای جای آن قرار دارند. پارک‌های تهران جهره‌ی این شهر شلوغ و پر ادامه مطلب

پارک‌های تهران از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر تهران است که در جای جای آن قرار دارند. پارک‌های تهران جهره‌ی این شهر شلوغ و پر رفت و آمد را تغییر داده‌اند. گشت‌و‌گذار در این پارک ها یکی از سرگرمی‌های پایتخت نشینان و مسافران است. در ادامه برخی از این پارک‌ها را به شما معرفی میکنیم تا حتما از آنها دیدن کنید.

پارک آبشار و آب نمای موزیکال

پارک آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به‌صورت طبقه ساخته‌شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر است. در ساخت این بوستان از مصالحی استفاده‌شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد. وقتی در کنار بالاترین آلاچیق آبشار تهران می‌ایستید، می‌توانید هشت برکه کوچک و بزرگ را ببینید که در ارتفاعات مختلف ساخته‌شده‌اند. سه برکه اول کوچک هستند و برکه‌های بعدی کمی بزرگ‌تر می‌شوند اما آنچه در تمام این ۸ برکه دیده می‌شود، این است که همگی به شکل استخر ساخته‌شده‌اند و هر برکه به‌وسیله گیاهان مختلفی احاطه‌شده که فضای جدیدی را به وجود آورده است.

تنها راه رسیدن به آبشار تهران، خودروی شخصی و از بزرگراه شهید همت است. شما می‌توانید تابلوی آبشار تهران را در همت غرب، درست چسبیده به خروجی شهرک شهید باقری ببینید. بهترین راه بری رسیدن به این تفرجگاه جدید، دنبال کردن تابلوهایی است که در شهرک شهید باقری نصب‌شده‌اند و رویشان نوشته‌شده: آبشار تهران.

 پارک ژوراسیک سعادت‌آباد، پارک پرواز

ژوراسیک پارک تهران یا بوستان دایناسورهای متحرک یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت‌آباد است. این پارک با انواع مجسمه‌‌های دایناسور‌ها در گونه‌‌های مختلف و ابعاد واقعی نخستین پارک موضوعی پایتخت به شمار می‌رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه‌های متحرک دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌‌پردازد. برای رفتن به پارک ژوراسیک باید به سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز بروید.

 باغ ایرانی شیخ بهایی

باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد. باغ ایرانی با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار در محدوده شهرداری منطقه ۳ تهران واقع‌شده و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی گردیده است تا به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شود.

 

بوستان باغ ایرانی دریکی از محله‌های قدیمی تهران به نام ده ونک قرارگرفته که با قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش یادی از گذشته‌های نه‌چندان دور تهران می‌کنید. عمارت ها و خونِ باغ‌های قدیمی یادآور آرامش و صفای مردم آن، از زیبایی‌های محله‌های قدیمی تهران هستند. در همان حوالی یکی از باغ‌های قدیمی سروسامان داده‌شده و با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام باغ ایرانی را به یدک می‌کشد.

پارک بازیافت علی‌آباد جنوبی

پارک بازیافت تهران در محله علی‌آباد بالاتر از بزرگراه آزدگان غرب، بلوار دستواره، خیابان باستانی پور در منطقه‌ی ۱۶ شهرداری تهران قرارگرفته است.

در این بوستان تندیس‌های حیوانات با پسماندهای خشک و زباله‌های دورریختنی ساخته‌شده است. بوستان بازیافت حاصل از مواد و وسایل دورریختنی و به‌منظور آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با مفاهیم علمی و کاربردی بازیافت ساخته‌شده است.

دریاچه شهدای خلیج‌فارس چیتگر

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج‌فارس در غرب شهر تهران و منطقه ۲۲ قرارگرفته است. این گستره آبی‌رنگ و جذاب در حال حاضر یکی از مقاصد تفریحی و پرطرفدار شهر تهران است و نه‌تنها در آخر هفته‌ها و روزهای گرم تابستانی، بلکه در میان هفته و حتی اوقات سرد زمستانی نیز میهمانان بسیاری دارد. از طرفی نه‌تنها خود دریاچه، بلکه در پارک اطراف و منطقه ساحلی نزدیکش، فضای وسیعی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

 پارک آب‌وآتش، بوستان نوروز و گنبد مینا

 

پارک آب‌وآتش دارای مساحتی بالغ‌بر ۲۴۰۰۰ مترمربع و تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری باروی گردان ۳۷۰ نفری است.

از امکانات و تفریحاتی این پارک می‌توان به پل طبیعت، گنبد مینا، پل ابریشم، پیست اسکیت و دوچرخه، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها، سرویس بهداشتی، فود کورت، پیست سوارکاری، کبوتر خانه، برج آتش‌وآب فشان‌، کالسکه‌رانی و غیره اشاره کرد.

پل ابریشم بوستان آب‌وآتش را به بوستان نوروز متصل می‌کند، مکان خوبی برای قدم زدن است و انتهای این پل به گنبد مینا می‌رسد. گنبد مینا که بنای چشم‌گیر آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، نام بزرگ‌ترین آسمان نمای ایران است که در تابستان ۱۳۹۳ افتتاح شد. این ساختمان درواقع در بوستان نوروز قرار دارد اما تا پارک آب‌وآتش هم چند قدمی بیشتر فاصله ندارد!

مجموعه پارک آب‌وآتش در خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین قرار دارد. از دیگر دیدنی‌های این مجموعه می‌توان به پل طبیعت اشاره کرد.

 پل طبیعت

پل طبیعت تهران یک پل دوطبقه پیاده‌رو و غیر خودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که از نمادهای جدید شهر تهران است. از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب‌وآتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

در طول پل طبیعت فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارک دیده‌شده است؛ که به‌عنوان‌مثال می‌توان به کافی‌شاپ، رستوران، کافه گالری و همچنین فضای سبز کارشده در پل اشاره کرد که در کنار انحنای بدنه مناظر زیبایی را به دست می‌دهد.

باغ گیاه‌شناسی ملی پیکان شهر

باغ‌موزه گیاه‌شناسی د در اتوبان تهران کرج، خروجی پیکان شهر (مترو ایران‌خودرو) ۲۰ متری دوم، شهید گودرزی، بلوار گیاه‌شناسی واقع‌شده است.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان‌ها و همچنین رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل‌شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی ـ نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای، باغ‌های نمایشی، آبشارها و دریاچه‌ها وجود دارد.

باغ پرندگان هنگام

باغ پرندگان تهران بزرگ‌ترین مجموعه نگهداری پرندگان است که به دلیل طراحی مسیرهای پیچ‌درپیچ، مسیر طولانی‌ای را شامل می‌شود. ورودی باغ در بالاترین قسمت آن قرار دارد و از بالا تقریباً محوطه باغ قابل‌رؤیت است. باغ با محل نگهداری انواع طوطی‌ها و كبوترها شروع می‌شود، در طول مسیر می‌توانید پرندگان شكاری، كوهی، صحرایی و آبزی را در نزدیكی هم در محیط طبیعی خودشان ببینید. فقط پرندگانی مانند طوطی‌سانان و شكاری‌ها باید در قفس نگهداری شوند، قفس این پرنده‌ها طوری طراحی‌شده كه آن‌ها بتوانند در ارتفاع بالا پرواز كنند و همه‌جا را زیر نظر داشته باشند. ایستگاه پایانی باغ پرندگان هم قلمرو شترمرغ‌های آفریقایی و ایرانی است. در کنار هر قفس یا محیط روباز كه به یك نوع پرنده خاص تعلق دارد تابلوهایی نصب‌شده كه نام پرنده به همراه نام علمی آن به زبان انگلیسی نوشته‌شده است. باغ پرندگان تهران در شمال شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع‌شده است.

موزه حیات‌وحش هفت‌چنار

موزه حیات‌وحش هفت‌چنار یکی از موزه‌های حیات‌وحش شهر تهران است موزه آثار طبیعی و حیات‌وحش هفت‌چنار دریکی از محله‌های قدیمی تهران به نام بریانک (در خیابان قزوین) واقع‌شده است.

این مجموعه ترکیبی از معماری قدیمی، فضای سبز و موزه حیات‌وحش است. ساختمان قدیمی و زیبای موزه را می‌توان جزء یکی از مفاخر معماری به یادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست. همچنین فضای سبز آن یادگاری از باغ‌های قدیمی و زیبای تهران است. موزه حیات‌وحش این مجموعه تلفیقی از نمونه‌های زنده و غیرزنده بی‌مهرگان، مهره‌داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*