کاخ مروارید

کاخ مروارید، کاخی زیبا با معماری خاص و منحصر به فرد

کاخ مروارید یا کاخ شمس ، کاخی در مهرشهر کرج است که برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. شمس پهلوی دختر رضاشاه پهلوی و خواهر محمدرضا پهلوی بود که به دلیل ابتلا به بیماری آسم این منطقه خوش آب‌وهوا را برای قامت وی انتخاب کردند. ادامه مطلب

معماری کاخ مروارید

کاخ مروارید در زمینی به مساحت ۱۱۱ هکتار ساخته‌شده و دارای ۲۵۰۰ متر زر بنا است. ساختمان اصلی این کاخ به شکل یک صدف  است که یک سفره‌ماهی(دریاچه ) آن را در برگرفته است. قسمت‌های مختلف کاخ زیر سقفی به فرم حلزونی با نورگیرهای مختلف و به شکل مروارید ساخته‌شده‌اند. در ضلع شمالی کاخ یک دریاچه به شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و اجراشده است که گویی کاخ را در آغوش گرفت است.

کاخ مروارید شامل قسمت‌های مختلفی ازجمله تالار طلایی بار،  دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره است. یکی از زیباترین بخش‌های این کاخ، اتاق صدف آن است. این اتاق دارای تزئینات بسیار زیبایی است که نمای بیرونی آن به شکل حلزون دیده می‌شود. عناصری که در طراحی و ساخت این کاخ به‌کاررفته است به‌خوبی نشان می‌دهد که این بنا برای یک شاهزاده شرقی و متناسب باسلیقه وی طراحی‌شده است همچنین در کاخ الگوهای بسیاری که نشانگر مفهوم در و شمس هستند به چشم می‌خورد. بخشی از دکوراسیون کاخ توسط دو هنرمند آمریکایی طراحی‌شده است که به‌منظور سهولت و سرعت در انتقال و اجرای آن در ایتالیا انجام‌شده است. ساخت و تکمیل کاخ شمس دو سال طول کشید.

فضای سبز کاخ بر اساس برداشتی نمادین از پارک‌های اروپایی و تلفیق آن با الگوی باغ‌های ایرانی طراحی‌شده است. درختان و گل‌های کاخ مروارید منتخبی از گونه‌های زیبای ایرانی و خارجی است.

طراح کاخ مروارید

این کاخ در بین سال‌های ۱۳۴۵-۴۷ توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت، آرشیتکت معروف آمریکایی به مبلغ یک‌میلیون دلار طراحی و ساخته شد. در طراحی این بنای زیبا ذائقه ایرانی بامهارت خاصی در نظر گرفته‌شده است.

 

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*