کاخ بهارستان

این عمارت که در میدان بهارستان واقع است، عمارتی است از سده ۱۳ خورشیدی به‌جای مانده و به دستور شخص سپه‌سالار میرزا حسین‌خان، یکی از صدراعظم‌های ناصرالدین‌شاه قاجار و توسط مهندس بنام ایرانی میرزا مهدی خان شقاقی ملقب به ممتحن الدوله طراحی و ساخته شد. از این ساختمان برای برگزاری نشست‌های مجلس شورای ملی استفاده می‌شد. این عمارت یک‌بار به توپ بسته و سه بار نیز طعمه حریق شده است. ادامه مطلب

کاخ بهارستان یکی از عمارت هایی است که در سال ۱۲۸۹ به دستور میرزا حسن خان سپهسالاری قزوینی ساخته شد. اگر امروز به این محل بروید، متوجه میش وید که در حال حاضر مجلس شورای ملی تهران در آن برگزار می شود.

این عمارت شکوه بسیار زیادی دارد و از سال های بسیار دور شاهد رویدادها و حوادث مهم بوده است و به همین دلیل است که الان هم ارزش بسیار زیادی دارد.

میرزا حسن خان که از صدر اعظم های ناصرالدین شاه بود، دستور ساخت این بنا را صادر کرد تا بتوانند برگزاری نشست های ملی را انجام دهند.

همچنین مهندس میرزا مهدی خان شقاقی وظیفه شاخت آن را برعهده گرفت. این ساختمان جایگاه بسیار خاصی داشت اما در طول دوره های مختلف دچار حوادث زیادی شد.

جالب است بدانید که در طی تاریخ، این ساختمان به دلیل جایگاه خاصش ۳ بار دچار آتش سوزی شد و حتی یک بار هم به توپ بسته شد. میرزا تقی خان سپه سالار در آن زمان علاوه بر این عمارت اقدام به ساخت بناهای دیگری هم کرد و تصمیم داشت تا تغییراتی در فضای شهری ایجاد کند.

در سال ۱۲۸۰ زمین و باغ بهارستان در یکی از مناطق شمال شرق تهران و نزدیک به آن تهیه شد. با توجه به افزایش جمعیتی که در طی سال های گذشته صورت گرفت، شهر توسعه پیدا کرد و حاشیه شهر به محدوده شهری تبدیل شد.

در اوایل دوران قاجار این زمین و باغ را به نام سپهسالار یا بهارستان می شناختند؛ در واقع نام مشخصی برای آن وجود نداشت.

در نهایت در سال ۱۲۸۵ این بنا توسط میرزا حسن خان سپهسالاری خریداری شد و به باغ سپهسالار شهرت پیدا کرد. بعدها این باغ و عمارت به بهارستان معروف شد که نظریه های مختلفی در مورد علت نام گذاری آن وجود دارد.

این بنای تاریخی بخش های مختلفی را در خود جای داده است که از مهم ترین آن ها می توان به مدرسه، مسجد، قنات، آب انبار، خانه و باغ اشاره کرد. در واقع این بنا شاهکاری هنری در آن زمان بود و هنوز هم زیبایی بسیار زیادی دارد.

امروزه تغییراتی در بخش کاربری و بخش های مختلف این بنا شکل گرفته است و علاوه بر ساختمان اصلی که مجلس شورای اسلامی است، بخشی از آن برای برگزاری همایش و بخش دیگری برای امور تشریفات مورد استفاده قرار می گیرد.

مساحت کلی این باغ ۵ هکتار است و سپهسالار سعی کرده بود که با به کار گیری بهترین مهندسان و معماران بنایی بسیار با شکوه را ایجاد کند.

طوری که امروزه با وجود سالیان درازی که ازا ین اثر تاریخی می گذرد، معماری ایرانی و نقش و نگار بسیار زیبای آن می تواند هر کسی را حیرت انگیز و خیره کند.

همچنین بخوانید: موزه ملی جواهرات ایران + آدرس و راهنمای بازدید

بخش های مختلف کاخ بهارستان

اگر قصد بازدید از کاخ بهارستان را دارید، ابتدا بهتر است بدانید که چه بخش هایی در آن قرار دارد. این کاخ از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به صورت کلی دو مورد از مهم ترین بناهایی که در آن قرار دارند، عبارتند از:

عمارت بهارستان

عمارت بهارستان یکی از عمارت هایی است که در این کاخ قرار دارد و سبک معماری آن بسیار بی نظیر است. این سبک معماری ترکیبی از معماری استوار با سنت و تجدد است و بهترین معمارهای آن زمان آن را طراحی و اجرا کرده اند.

مجموعه کاخ بهارستان در ۵ هکتار قرار گرفته است که معماری بسیار خاص و بی نظیر آن می تواند نظر هر کسی را به خودش جلب کند. جالب است بدانید که این بنا در آن زمان از معروف ترین ساختمان ها بود و در دوره پهلوی اول نام آن در لیست ساختمان هایی قرار گرفت که با معماری اصولی ساخته شده بودند.

دلیل چنین امری هم این است که معمارانی که در ساخت این بنا کمک کردند، همگی از معماران صاحب نام و مشهوری بودند که توانستند یک اثر بسیار زیبا، ماندگار و به یاد ماندنی را خلق کنند.

پایه و اساس معماری این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی اسلامی و البته معماری غربی بود. نمای غربی آن به دست استاد جعفرخان معمار باشی پیاده سازی و انجام شد.

همچنین از سبک معماری دوره باروک برای این بخش استفاده شده است که همین موضوع باعث شده تا زیبایی آن دو چندان باشد.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شد تا این عمارت تا حد زیادی آسیب ببیند، آتش سوزی مربوط به سال ۱۳۰۹ بود. بخش قابل توجهی از آن تخریب شد و نیاز به مرمت داشت.

مسئولیت مرمت را به لئون که یک معماری فراسنوی بود سپردند و او به همراه دستیارش بوریس این کار به بهترین شکل ممکن انجام داند.

در این بازه تاریخی ورودی ساختمان عمارت هم با استفاده از معماری نئو کلاسیک توسط این معماری فرانسوی بازسازی شد.

پس از آن تغییرات زیادی روی این ساختمان ایجاد نشد و تا کنون این ساختمان با معماری بی نظیرش همچنان پا بر جا باقی مانده است.

همچنین بخوانید: موزه هنر های معاصر ایران + آدرس و راهنمای بازدید

ساختمان ملیجک یا عزیز السلطان

یکی دیگر از ساختمان هایی که در مجموعه کاخ بهارستان قرار دارد، ساختمان ملیجک است. اطلاعات دقیقی در مورد ساخت آن در دسترس نیست اما این ساختمان در واقع محل زندگی قمر السلطنه بوده است.

در سال ۱۳۰۹ به دستور ناصرالدین شاه به غلام علی خان عزیز السطان واگذار شده بود و در سال ۱۳۱۱ او دختر ناصرالدین شاه را گرفت.

این بنا به صورت کلی از دو طبقه تشکیل شده است و دارای ایوان جنوبی با چشم اندازی بسیار بی نظیر و زیببا است. جالب است بدانید که در ساخت این بنا از معماری سنتی و مدرن استفاده شده است و ترکیب آن دو، زیبایی بسیار خاصی به این ساختمان بخشیده است.

پس از آن که کاخ بهارستان به مجلس شورای اسلامی تبدیل شد، در سال ۱۳۲۴ پیشنهاداتی در مورد اراضی بهارستان در مجلش مطرح شد که این طرح موافقان و مخالفان خاص خودش را داشت.

در سومین دوره فطرت قانون گذاری و مصادف با جنگ جهانی اول، ملیجک از عمارت رفت و این ساختمان چند سالی در اختیار دکتر میرزا اسدالله خان کردستانی قرار گرفت.

این شخص از وکلای دوره دوم مجلس کردستان بود. این فرد در میان ایرانی ها و به خصوص کردها بسیار معروف بود و به همین دلیل بعدها از او به عنوان وزیر پست و تلگراف برای شروع به کار دعوت شد.

در دوره چهارم قانون گذاری، خانه عزیز السلطنه به همراه زمین های اطراف آن توسط رئیس اداره مباشرت مجلس یعنی ارباب کیخسرو شاهرخ خریداری شد.

موزه های مختلف کاخ بهارستان

در کاخ بهارستان موزه های مختلفی قرار دارد که بازدید از آن ها، خالی از لطف نیست و می تواند نظر شما را به خود جلب کند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی ۳ مورد از موزه های کاخ بهارستان بپردازیم تا ببینید کدام یک از آن ها متناس با سلیقه شما برای بازدید است:

موزه مجلس

یکی از موزه های بسیار جذاب و ارزشمندی که در کاخ بهارستان قرار دارد، موزه مجلس است. این موزه رویکرد تاریخی هنری دارد و توانسته نظر بسیاری از افراد را به خودش جلب کند. اگر می خواهید با تاریخ و فرهنگ وتمدن ایران بیشتر آشنا شوید، این موزه به درد شما می خورد.

در این موزه می توانید آثار و تابلوهای بی نظیری از استاد کمال الملک را ببینید که نظر هر کسی را به خودش جلب می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آثار ارزشمند استاد کمال الملک باعث شد تا این موزه راه اندازی شود و در حال حاضر هم طرفداران بسیار زیادی دارد.

بنیان گذاران کتابخانه مجلس تصمیم گرفتند که با راه اندازی موزه ای از آثار گران بهای کمال الملک و هنرمندان دیگر بتوانند یک موزه جذاب راه اندازی کنند. البته این آثار خریداری شده است و اکنون در این موزه نگهداری می شود.

تعدادی از این آثار توسط کمال الملک پس از آن که متوجه شد قرار است موزه ای راه اندازی شود، به صورت رایگان احداث شد و همین موضوع شروعی برای تاسیس موزه مجلس بود.

پس از مدتی اسناد تاریخی، دست نوشته ها، اشیاء نفیس و… هم به این موزه اضافه شدند و همین مسئله باعث شد تا این موزه به یکی از مهم ترین موزه های آن زمان تبدیل شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم اشیاء و آثار هنری و تاریخی موجود از طرف کشورهای دیگر به ایران اهدا شد و این موزه روز به روز کامل تر شد.

امروزه این موزه به یکی از مهم ترین موزه های کشور تبدیل شده است که در آن آثار هنری مشهور و ارزشمندی قرار دارد. پس اگر شما هم به تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتماً از این موزه بازدید کنید تا اطلاعات مفید و ارزشمند را کسب کنید.

موزه نسخ خطی

یکی از موزه هایی که در کاخ بهارستان قرار دارد، موزه نسخ خطی است. اگر شما از جمله افرادی هستید که به تاریخ غنی و فرهنگ و تمدن ایرانی علاقه مند هستید، حتماً به خط ایرانی ها هم علاقه دارید. در این موزه انواع دست خط ها و نوشته ها وجود دارد که با دیدن آن می توانید نهایت لذت را ببرید.

از مهم ترین مجموعه هایی که در این موزه قرار دارد می توان به مجموعه کتب خطی نفیس، آثار خطی و هنری بسیار ارزشمند از دوره های مختلف تاریخ اشاره کرد که قطعاً بسیار ارزشمند هستند.

شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی را در مورد این موزه به صورت کامل کسب کنید. شاید دیدن دست خط های مختلف که مربوط به دوره های مختلف تاریخ است، برای همه ما جذاب و دیدنی باشد و به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

موزه تاریخ صنعت چاپ ایران

یکی دیگر از موزه هایی که در کاخ بهارستان قرار دارد، موزه تاریخ صنعت چاپ ایرانی است. این موزه صنعت چاپ و حوادث مرتبط با آن را به خوبی به تصویر کشیده است.

در این موزه انواع دستگاه ها و ابزارهایی که برای چاپ از گذشته تا کنون استفاده شده است را در معرض دید عموم قرار داده است.

اگر شما به حوزه چاپ و نشر علاقه مند هستید می توانید از این موزه بازدید کنید و اطلاعات بسیار خوبی در مورد آن کسب کنید. بخش قابل توجهی از این دستگاه ها اهدایی از سوی نهادهای مختلف هستند که یک جا جمع شده تا نظر ما را به خودشان جلب کنند.

موزه تاریخ صنعت چاپ ایران هم زمان با روی صنعت چاپ در تاریخ ۱۳ شهریور سال ۱۳۹۰ افتتاح شده است و با استقبال بسیار خوبی از سمت مردم روبرو شده است.

با تلاش رئیس کتابخانه مجلس روز به روز بر تعداد دستگاه هایی که در این قسمت وجود دارد افزوده می شود. او در تلاش است تا تمام دستگاه های چاپ مربوط به دوره های مختلف که در دنیا استفاده شده است را در این موزه جمع آوری کند و در معرض دید علاقه مندان مختلف قرار دهد.

دسترسی به کاخ بهارستان چگونه است؟

اگر قصد بازدید از کاخ بهارستان را دارید، باید بدانید که این عمارت در مرکز تهران واقع شده است و برای دسترسی به آن از راه های مختلفی می توانید اقدام کنید. اکثر وسایل نقلیه عمومی هم در این منطقه ایستگاه دارند و به راحتی می توانید برای بازدید از آن اقدام کنید.

اگر قصد استفاده از خودروی شخصی را دارید، کافی است کاخ بهارستان را در یک اپلیکیشن مسیریاب جستجو کنید تا کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن را به شما اعلام کند. سپس با چند دقیقه رانندگی می توانید خودتان را به آن جا برسانید و از بازدید کاخ مورد نظر نهایت لذت را ببرید.

همچنین شما می توانید از تاکسی های عمومی هم برای رفتن به این کاخ استفاده کنید. برای این کار کافی است خودتان به ایستگاه های اطراف میدان بهارستان برسانید و سپس با کمی پیاده روی به کاخ بهارستان برسید.

اگر می خواهید از مترو استفاده کنید، باید خودتان را به ایستگاه مترو بهارستان برسانید و باز هم با کمی پیاده روی می توانید به کاخ بهارستان بروید.

اگر با خودروی شخصی به آن جا می روید، پارکینگ هایی جهت قرار دادن ماشین در اختیار شما قرار دارند تا با خیالی آسوده بتوانید به بازدید از این کاخ بپردازید و لذت ببرید.

کاخ بهارستان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*