عمارت کوچه‌ی هفت تن، خانه‌ی تاریخی مهجور در تهران

در هر شهری تعدادی خانه‌ی تاریخی وجود دارد که بیشترین توجه توریست ها و مردم شهر را به خود جلب می‌کند. تهران هم از این ادامه مطلب

در هر شهری تعدادی خانه‌ی تاریخی وجود دارد که بیشترین توجه توریست ها و مردم شهر را به خود جلب می‌کند. تهران هم از این قاعده مثتنی نیست و با وجود داشتن کاخ ها و عمارت های قدیمی بسیار زیاد، طبیعی است که بعضی از آنها دور افتاده و مهجور با قی بمانند. عمارت کوچه هفت تن یکی از همین مهجور مانده‌ها است.

ستون های خانه کوچه هفت تن

داستان عمارت کوچه هفت تن چیست؟

داستان عمارت کوچه هفت تن داستان یک بلاتکلیفی است. مالک اصلی خانه را به آقای وطنی نامی می فروشد. بعد از چند سال آقای وطنی به همراه آقای کمالی تصمیم می گیرند خانه را تبدیل به یک پاساژ کنند. چرا که به نظرشان بافت محله ی بازار بیشتر مناسب برای پاساژ بوده است. شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که این خانه زیاد دیده نشده است همین باشد. خانه‌ی کوچه‌ی عمارت هفت تن را شاید بسیاری از افراد به طور اتفاقی و بدون اینکه بدانند این خانه در سال ۸۲ ثبت میراث ملی شده است، دیده باشند. چرا که این خانه یکهو در انتهای یک پاساژ ظاهر می‌شود.

رضا حشمتی کارشناس میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: «اکنون عمارت بیرونی این بنا کامل تخریب شده و به صورت پاساژهای چند طبقه درآمده اما اندورنی خانه اکنون حجره «حاج آقا تبریزی» است. کاشی‌های هفت رنگ این بنا و نوع معماری برجای مانده در برخی نقاط این اندرونی کاملاً شبیه تکیه معاون الملک کرمانشاه است. در پرونده ثبتی آن آمده که آقای وطنی صاحب بنا فوت کرده است. او در زمان حیات به جمع‌آوری اشیا مختلف ازجمله ظروف فلزی، چینی، سفال، فرش، مبلمان، خط، کتاب و پارچه پرداخته و خانواده متوفی مایل بودند که بنا به سازمان میراث فروخته شود.»

درون شاه نشین کوچه هفت تن

چطور می شود به عمارت کوچه ی هفت تن رفت؟

باید یکی از مقاصد تهران گردی‌تان بازار بزرگ تهران باشد که به سراغ خانه کوچه هفت تن هم بروید. این خانه در امتداد راسته‌ی بازار مسگرها که دیگر مسگری در آن وجود ندارد و بیشتر مغازه های لباس فروشی و پارچه فروشی هستند، قرار دارد. نزدیک ترین ایستگاه مترو برای رسیدن به آن، ایستگاه متروی خیام است. وقتی از ایستگاه متروی خیام خارج شدید، تنها ۱۰ دقیقه پیاده‌روی تا رسیدن به عمارت کوچه ی هفت تن خواهید داشت.

آیا عمارت کوچه‌ی هفت تن هنوز هم یک عمارت است؟

با نهایت تاسف باید گفت که خیر!

بخش‌های عظیمی از این خانه‌ی با شکوه تخریب شده و تبدیل به یک پاساژ شده است. در واقع شما ابتدا وارد یک پاساژ آنتیک می‌شوید و در حالی که چشمتان از اجناس مغازه ها پر شده، در انتهای این مسیر عمارت کوچه هفت تن را می‌بینید. این عمارت یک حیاط مسقف استثنایی دارد.

از تمام قسمت‌هایی که یک عمارت زمان قاجار باید داشته باشد، فقط قسمت شاه نشین و یک طبقه پر از اتاق های کوچک باقی مانده است. اما با همان بخش باقی مانده و ترمیم شده نیز می‌توان فهمید که این خانه با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا در کنار عناصر معماری ایرانی طراحی شده است. ساختمان نقشه‌ی پیچیده ای دارد و پر ازکاشی‌های منقش است. موضوع نقاشی‌ها انسان‌هایی در حال تفریح و شکار در طبیعت هستند. این نقاشی ها و کاشی کاری ها حال و هوای عجیبی به این عمارت متروک می‌دهند.

عمارت کوچه‌ی هفت تن، یک خانه‌ی با شکوه اما رها شده

اگر به بازدید این خانه می‌روید، خودتان را برای دیدن نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های خشتی تزئینی با نقوش برجسته و مجلس بزم و عروسی و زمینه لاجوردی در ازاره‌های بنا، بخاری و تزئینات گچ بری در گوشواره‌های طبقه همکف، شاه نشین و تالار آیینه با تلفیق هنرهای معرق، منبت، آینه‌کاری، گچکاری، کاشیکاری، مقرنس، ارسی‌ها، شیشه‌های رنگی، بادگیرهای ساده و درهای آماده کنید. احتمالا در دلتان بسیار هم حسرت خواهید خورد که چرا این خانه شرایط بهتری برای بازدید و نگهداری ندارد. از زمانی که یکی از تهران شناسان معروف خانه کوچه هفت تن را در شبکه‌ی استانی تهران معرفی کرد، این خانه تغییراتی هم کرده است. مدتی بود که شاه نشین و سرداب این خانه انبار لباس شده بود که درحال حاضر دیگر نیست. اما تعدادی مجسمه‌ی سنگی که در گذشته جلوی شاه نشین قرار داشت ناپدید شده اند.

سقف حیاط عمارت هفت تن

تعداد بناهایی که در اطراف بازارهای تهران هستند و ممکن و است درمیان گشت و گذارهای تان چشمتان به یک تکه از بقایای آنها بیفتد زیاد است. اگر برای سفر به تهران آمده اید و قصد اقامت در بخش های قدیمی تر تهران را دارید می توانید هتل ها و مسافرخانه های قیمت مناسب تهران را در این صفحه رزرو کنید.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*