مرداب هسل

جادوی رنگها در مرداب هسل

ایران یکی از کشورهای چهار فصل جهان است که مملو از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است. قسمت شمالی ایران و شهرهای موجود در خطه شمال ادامه مطلب

ایران یکی از کشورهای چهار فصل جهان است که مملو از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است. قسمت شمالی ایران و شهرهای موجود در خطه شمال ایران یکی از جذاب‌ترین و زیباترین قسمت‌های ایران است که پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی است. مرداب هسل که در استان مازندران واقع شده است نیز یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری واقع در شمال ایران است که زیبایی چشم نوازی دارد. برای آشنایی بیشتر با این مرداب و ویژگی‌های مختلف آن در این مطلب با ما همراه باشید.

مرداب زیبای هسل

مرداب هسل یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد. گردشگران و دوست داران طبیعت در فصول مختلفی از سال برای بازدید از این مرداب و دیدن زیبایی‌های آن، به شهر چالوس سفر می‌کنند.

تالاب هسل در میان جنگلی سرسبز و مملو از درختان سر به فلک کشیده قرار دارد و برای دسترسی به این مرداب زیبا، باید از داخل جنگل عبور کرد.

تالاب جذاب هسل یک مرداب موسمی است و در فصل‌های بارندگی، عمق بیشتری دارد. مساحت این مرداب در زمانی که بیشترین مقدار آب را دارد نیز به کمتر از یک هکتار می‌رسد. تالاب هسل در ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

ارتفاع آب در این مرداب در فصل‌های پاییز و زمستان در برخی از نقاط به ۱۵ متر نیز می‌رسد. اما ارتفاع آب مرداب زیبای هسل در فصل تابستان به دلیل تبخیر و بالا بودن دمای هوا، بسیار کم بوده و در برخی از نقاط نیز کف مرداب دیده می‌شود.

یکی از زیباترین پدیده‌هایی که در این مرداب دیده می‌شود، جلبک‌هایی است که تمام سطح مرداب و دریاچه را پوشانده است. در واقع، سطح تالاب هسل به قطر نیم سانتی‌متر با جلبک‌ها پوشیده شده است.

رنگ جلبک‌های موجود روی سطح مرداب در هر فصلی از سال تغییر کرده و به رنگ‌های سبز، قرمز و نارنجی در می‌آید.

وجود چشمه‌هایی در کف و اعماق این منطقه، باعث تشکیل تالاب زیبای هسل شده است و می‌توان گفت این تالاب منبع آب دیگری به‌غیراز این چشمه و بارش‌های فصلی ندارد.

نام‌های دیگر مرداب هسل

مرداب هسل در نزدیکی شهر چالوس و در مجاورت روستاهای طلاجو و سینوا قرار دارد. این مرداب سحرانگیز در دل جنگل‌های مشل (مشعل) قرار گرفته است.

این مرداب علاوه بر هسل نام‌های دیگری نیز دارد و مردمان محلی و روستاییان محلی این مرداب را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند. مرداب کنیچال، کنّو چال، گَن اُچال، مِهاز چال، مشل و در نهایت مرداب زیبای هسل، نام‌هایی است که بر روی این مرداب زیبای واقع در دل جنگل نهاده شده است.

معنای نام تالاب هسل

واژه هسل به معنای آب راکد و آبگیر فصلی است. جالب است بدانید در زبان و گویش تبری به هر نوع آبگیری، واژه هسل به کار برده می‌شود.

تالاب جذاب هسل پوشیده از جلبک‌هایی است که در فصول مختلف رنگ‌های متفاوتی دارند. آب مرداب زیبای هسل کاملاً آرام و بدون حرکت است، به همین دلیل نیز این مرداب، هسل نام گرفته است.

البته لازم به ذکر است، از آنجایی که این جنگل در دل جنگل مشل موزی یا مشعل (فین یا محمدآباد) قرار گرفته است، برخی از گردشگران این مرداب را با نام مرداب مشل نیز می‌شناسند.   

مرداب زیبای هسل در فصول مختلف

تالاب هسل در فصول مختلف، زیبایی‌های خاص خود را دارد. زیبایی این مرداب به قدری زیاد است که گردشگران و یا افراد محلی آن منطقه، مرداب هسل را در تمام فصل‌های سال، زیبا و جذاب می‌بینند.

همان‌طور که گفته شد این مرداب در دل جنگل و لابه لای درخت‌های بلند و سر به فلک کشیده‌ای قرار گرفته است. به همین دلیل نیز زیبایی و جذابیت این مرداب غیر قابل توصیف است و در هر فصل از سال، زیبایی‌های مختص خود را دارد.

در واقع می‌توان گفت، تالاب هسل تابلویی از رنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی است که در هر فصل از سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد.

افرادی که عاشق سرسبزی و رنگ سبز هستند می‌توانند در فصل‌های بهار و تابستان از این مرداب دیدن کنند. در مقابل، افرادی که عاشق رنگ‌های قرمز و نارنجی هستند نیز می‌توانند در فصل‌های پاییز و زمستان از این مرداب زیبا دیدن کنند.

مرداب هسل در بهار

فصل بهار یکی از زیباترین فصولی است که می‌توان از مرداب مشل دیدن کرد. از آنجایی که در این فصل شرایط آب و هوایی جنگل نیز مطلوب و مساعد است و هوا معتدل است، گردشگران می‌توانند در فصل بهار از تالاب هسل دیدن کنند.

ماه‌های اردیبهشت و خرداد یکی از بهترین زمان‌های بازدید از این مرداب است چراکه در این زمان شکوفه‌های درختان اطراف مرداب، زیبایی مرداب را دوچندان می‌کنند.

مرداب هسل در تابستان

با توجه به اینکه در فصل تابستان، بارش‌های فصلی به کمترین میزان خود می‌رسند، مرداب زیبای هسل نیز در فصل تابستان کم‌آب‌تر است و ممکن است حتی در برخی از بخش‌های مرداب، کف مرداب نیز دیده شود.

علاوه بر آن، شرایط آب و هوایی در فصل تابستان بسیار گرم بوده و هوای جنگل نیز شرجی‌تر است. در مقابل افرادی که علاقه خاصی به رنگ سبز داشته باشند، می‌توانند در فصل تابستان از این مرداب دیدن کنند چراکه جلبک‌های موجود در سطح مرداب در فصل تابستان به رنگ سبز در می‌آیند.

مرداب هسل در پاییز

بسیاری از افراد فصل پاییز را به عنوان زیباترین فصل سال و پادشاه فصل‌ها می‌دانند. برای چنین افرادی سفر به تالاب هسل در فصل پاییز یکی از بهترین گزینه‌هاست.

با توجه به اینکه در فصل پاییز بارندگی‌های فصلی افزایش می‌یابد، سطح آب و مساحت دریاچه نیز افزایش می‌یابد و در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

علاوه بر آن در فصل پاییز جلبک های موجود روی سطح مرداب به رنگ نارنجی و در بخش‌های عمیق‌تر نیز به رنگ قرمز در می‌آیند و یکی از بهترین و زیباترین مناظر طبیعی را رقم می‌زنند.

رنگ قرمز جلبک‌های موجود روی سطح آب مرداب در فصل پاییز به گونه‌ای است که گویی مرداب در حال جوش و خروش است. این رنگ‌ها باعث می‌شوند تا مرداب در فصل پاییز یکی از مناطق سحرآمیز جنگل مشل تلقی شود.

شرایط آب و هوایی در فصل پاییز در جنگل‌های مشل، کمی سرد و خنک می‌شود و همین امر نیز باعث می‌شود، برخی از افراد به بازدید از تالاب هسل بروند.

مرداب هسل در زمستان

با توجه به اینکه این مرداب در دل جنگل‌های مرزن‌آباد قرار گرفته است، شرایط آب و هوایی آن در فصل زمستان بسیار سرد و خنک است.

به همین دلیل نیز بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا در فصل زمستان به این منطقه سفر نکنند و بازدید از مرداب را به فصل‌های دیگری از سال موکول کنند. منظره تالاب هسل در زمستان نیز مانند منظره آن در فصل پاییز است. جلبک‌های روی سطح آب مرداب زیبای هسل در فصل زمستان به رنگ نارنجی و حتی صورتی نیز در می‌آید.

پوشش گیاهی و جانوری مرداب زیبای هسل

این مرداب یکی از مرداب‌های زیبای استان مازندران است که قدمت بالایی دارد و در طول سالیان طولانی، دست خوش تغییراتی قرار گرفته است.

بنا به یافته‌ها و شواهد، چندین سال پیش مساحت مرداب زیبای هسل بسیار بیشتر از مساحت مرداب در حال حاضر بوده است و زیستگاه بسیاری از جانوران نیز بوده است. اما با گذشت سالیان طولانی و کاهش بارندگی‌های فصلی، مساحت این مرداب نیز کاهش یافته است.

گونه‌های مختلف جانوری در این مرداب وجود دارند که اصلی‌ترین آنها دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ هستند. در این مرداب هیچ نوع ماهی وجود ندارد و تنها گونه جانوری موجود در این مرداب، دوزیستان هستند.

بنا به گفته‌ها، سالیان پیش بسیاری از جانوران و حیوانات درنده جنگل مانند یوزپلنگ برای آشامیدن آب به این مرداب می‌آمدند اما با توسعه و افزایش گردشگران و بازدیدکنندگان از این مرداب، اکنون هیچ حیوان درنده‌ای در اطراف این مرداب دیده نمی‌شود.

اغلب پوشش گیاهی اطراف این مرداب را درختانی مانند ممرز، انجیلی، راش، داغداغان، آزاد، شمشاد و بعضی درختان میوه جنگلی مانند سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و انواعی از گیاهان دارویی مثل بابونه، فشکی واش، زِمِنج، تشکیل می‌دهند.

مسیر دسترسی به تالاب هسل

همان‌طور که گفته شد، مرداب زیبای هسل یکی از مرداب‌های واقع در استان مازندران است که در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد. برای سفر به این مرداب و بازدید از آن، ۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس، بعد از پلیس راه این منطقه، یک راه فرعی وجود دارد که باید مسافران برای بازدید از این مرداب این راه فرعی را پیش گیرند.

این راه فرعی، جاده‌ای جنگلی است و به سمت روستای سینوا است و برای رسیدن به روستای سینوا از این مسیر استفاده می‌شود. در همین جاده جنگلی، پس از طی حدود ۳۰۰ کیلومتر، پلی بر روی رودخانه وجود دارد که باید از آن عبور کرد.

پس از عبور از این پل، یک دوراهی وجود دارد که در این دوراهی نیز باید مسیر سمت راست را برای بازدید از تالاب هسل انتخاب کرد.

برای بازدید از تالاب هسل، مسیری را باید به صورت پیاده و بدون ماشین طی کرد. بدین منظور نیز گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند وسایل نقلیه و خودروهای خود را در نزدیکی مرداب هسل پارک کرده و نگه دارند و بقیه مسیر را که حدوداً ۴۵ دقیقه است، با پای پیاده بروند.

پیاده روی در دل جنگل‌های سرسبز مشل، بدون شک یکی از بهترین تجربه‌هایی است که هر انسانی می‌تواند در زندگی خود داشته باشد.

در این میان افرادی که توانایی پیاده روی به این مرداب را ندارند، می‌توانند با استفاده از ماشین‌های آفرود و یا نیسان و وانت روستاییان منطقه، خود را به مرداب زیبای هسل برسانند.

راهنمای بازدید از مرداب زیبای هسل

بازدید از مرداب هسل برای گردشگران و دوست داران طبیعت یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است. گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی در فصول مختلفی از سال برای بازدید از این مرداب زیبا، راهی استان مازندران و چالوس می‌شوند.

با توجه به اینکه این مرداب در دل جنگل قرار دارد، افراد بازدیدکننده باید وسایل و لوازمی را همراه خود داشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. یک کوله پشتی حاوی لوازمی مانند اقلام خوراکی و آشامیدنی، تجهیزات ایمنی و سایر تجهیزات برای استراحت، برای سفر به این مرداب، لازم و ضروری است.

همان‌طور که گفته شد، برای دسترسی به این مرداب زیبا، بازدید کنندگان و گردشگران باید مسیری را پیاده بروند. به همین دلیل نیز همراه داشتن کفش‌های مناسب و راحت ورزشی، یکی از ملزومات سفر به تالاب هسل برای افراد است.

به همراه داشتن لباس‌های گرم و راحت در سفر به این مرداب اعجاب‌انگیز نیز، لازم و ضروری است. علاوه بر این، مسافران و گردشگران با در نظر گرفتن فصل انتخابی برای سفر به مرداب، باید لباس‌ها و ملزومات سفر خود را انتخاب کنند. 

ناگفته نماند که این مرداب یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا و جذاب ایران است، بنابراین همراه داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت مناظر زیبا و جذاب نیز برای هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای، از ملزومات سفر به این مرداب است.  

فعالیت‌های گردشگری قابل انجام در آبگیر هسل

فضای اطراف این مرداب، از جمله فضاهای طبیعی و بکر جنگل‌های مشل است که گردشگران و مسافران می‌توانند با کمپ زدن در این فضا، از این محیط نهایت لذت را ببرند.

در نهایت برای سفر به این دریاچه و مرداب زیبا، مسافران و گردشگران برای تمیز نگه‌داشتن محیط زیست، باید کیسه زباله‌های پلاستیکی نیز همراه خود ببرند و از ریختن زباله‌های خود در دامان طبیعت خودداری کنند. با این کار، زیبایی طبیعت آسیب نخواهد دید و بکر بودن آن نیز حفظ خواهد شد. 

سؤالات متداول مرداب هسل

مرداب هسل کجا قرار دارد؟

مرداب هسل در استان مازندران و در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد. برای بازدید از آن باید به سمت روستاهای طلاجو و سینوا رفت.

نام های دیگر مرداب هسل؟

بله مرداب کنیچال، کنّو چال، گَن اُچال، مِهاز چال، مشل از دیگر نام‌های تالاب هسل است.

راه های دسترسی به تالاب هسل؟

برای دسترسی به تالاب هسل در ابتدا باید به سمت چالوس رفت. در ۱۰ کیلومتری چالوس و پس از گذراندن پلیس راه، یک جاده فرعی جنگلی است که به سمت روستای سینوار می‌رود. پس از گذراندن ۳۰۰ کیلومتر از این جاده و عبور از پل موجود در این جاده و همچنین پس از طی مسیری به صورت پیاده می‌توان به مرداب هسل رسید.

جاذبه گردشگری اطراف مرداب هسل؟

بله روستای سینوار و تنگه دار از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک مرداب هسل هستند که در ۱۱ کیلومتری مرداب قرار دارند.

جادوی رنگها در مرداب هسل

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*